Vlnění v chrámu sv. Mikuláše na Malé Straně
Chrám sv. Mikuláše je barokním skvostem Evropy. Jeho architektura v sobě snoubí velkolepost, důstojnost a zároveň pohyb a vlnění. S tím koresponduje i výběr osobností, jejichž sochy najdeme v hlavní výzdobě chrámu na průčelí a na hlavním oltáři. Jejich společnými jmenovateli jsou pohyb a poslání. Při prohlídce kostela budeme objevovat: Co nám říká výzdoba kostela o biskupu Mikulášovi? Na jaký pohyb ukazuje? Jak přesahuje tento chrám a co přinesl tento pohyb do celého světa?
Lektoři programu:
- Eliška Vrbová
- Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- představit žákům okolnosti vzniku kostela v souvislosti s posláním jezuitů
- pomoci žákům porozumět souvislosti mezi barokní dynamickou architekturou a vnitřní výzdobou kostela související s naplňováním poslání jezuitského řádu
- objevovat osobnost sv. Mikuláše a jeho charakteristické vlastnosti, pro které byl za života i po své smrti uctíván, na základě prohlídky nástropních fresek, na kterých jsou mimo jiné zobrazeny i výjevy z legend o tomto světci
- seznámit žáky s dalšími osobnostmi různých
dob zobrazenými ve výzdobě chrámu, které spojuje pohyb vyvolaný poznáním a následováním Ježíše Krista
- umožnit žákům porozumět tomu, proč jsou někteří lidé nazýváni světci a proč jsou uctíváni.
Praktické pokyny
- sraz s lektorem je před kostelem
- protože chrám je turisticky velmi oblíben a část programu probíhá na balkóně, na který se vychází po točitém schodišti, začíná program vždy v 9:00, kdy je v kostele minimum návštěvníků
- kvůli přítomnosti turistů v chrámu je třeba, aby žáci byli předem seznámeni s pravidly chování v kostele a zachovávali instrukce lektora
- program je poskytován ZDARMA
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
- ČJS-3-3-03 uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost
- EV-3-1-03 si osvojí základní vědomosti a dovednosti pro vytvoření sebeúcty a úcty k druhým
2. stupeň ZŠ:
- VO-9-1-06 zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu
- VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
Střední školy (podle RVP G):
- Člověk a společnost: zvládání základů společenskovědní analýzy a historické kritiky, k rozlišování mezi reálnými a fiktivními ději, k chápání proměnlivosti interpretace jevů a idejí v závislosti na vývoji jedince a společnosti;
- Člověk a společnost: rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti;
- Člověk a společnost: rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identity
- Umění a kultura/ Znakové výstupy výtvarného umění: rozlišuje umělecké slohy a umělecké směry (s důrazem na umění od konce 19. století do současnosti), z hlediska podstatných proměn vidění a stavby uměleckých děl a dalších vizuálně obrazných vyjádření
- Umění a kultura / Obrazové znakové systémy: na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
- Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti
Jazyk a jazyková komunikace: postihne smysl textu, vysvětlí důvody a důsledky různých interpretací téhož textu, porovná je a zhodnotí, odhalí eventuální dezinterpretace textu
Významné dny: svátek sv. Mikuláše 6. 12.
Symboly: elipsa, pohyb, světlo, atributy světců
Tradice: mikulášská nadílka
Použité metody:
- při poznávání kostela aktivně zapojujeme žáky, kteří hledají konkrétní prvky ve výzdobě; projevují tak svou všímavost a zároveň si upevní na místě znalosti o barokním slohu
- při seznamování s osobností sv. Mikuláše a jiných využíváme bohatou výtvarnou výzdobu kostela, kterou ilustrujeme vyprávěním či čtením legend; žáci tak poznávají souvislosti mezi legendami a jejich výtvarným zpracováním
- rozhovor se žáky a hledání souvislostí mezi architektonickým slohem, sochařským ztvárněním postav jezuitských misionářů, posláním jezuitského řádu a úctou k biskupu Mikuláši
Výstupy a zkušenosti
- Program je nabízen od roku 2017, zúčastnilo se jej dosud 38 tříd z mateřských, základních i středních škol.