Velikonoce v císařské kapli
Císařská kaple benediktinského kláštera v Emauzích byla na přání císaře Ferdinanda III. zasvěcena v 17. století patronům, ke kterým se lidé modlili při morové epidemii. V 80. letech 19. století vznikly v této kapli malby beuronské školy, která se v přístupu k malbě inspirovala v egyptském umění. V části kaple byl odkryt i gotický portál z doby císaře Karla IV. s malovanými insigniemi tohoto císaře. Program pro žáky vychází z výmalby a mobiliáře kaple, které odkazují na Ježíšův velikonoční příběh a jeho přítomnost v životech mnoha dalších osobností včetně zakladatele benediktinského řádu. Díky výrazným a dobře "čitelným" obrazům je program vhodný i pro nejmladší žáky.
Lektoři programu:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- seznámit děti s prostorem kostela a se zjednodušeným biblickým velikonočním příběhem
- prohlédnout si beuronský styl maleb v této kapli
- prožít atmosféru císařské kaple benediktinského kláštera a společně přemýšlet o poselství velikonočního příběhu
Praktické pokyny
- Program probíhá v Císařské kapli benediktinského kláštera Emauzy, ale žáci navštíví i další části kláštera - ambity a kostel.
- Lektor bude čekat v domluvenou dobu před vstupem do kostela nedaleko od pokladny kláštera.
- Začátek programu je možný až v 10:30.
- Vstupné do kláštera je zpoplatněno 60 Kč na studenta. Pedagogický doprovod je zdarma. Vstupné se platí v hotovosti na pokladně kláštera.
- Plánek areálu opatství i způsob dopravy najdete na www.opatstvi-emauzy.cz.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
- EV-3-1-06: využívá prvky tvořivosti při společném plnění úkolů
- VV-3-1-04: interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnává se svojí dosavadní zkušeností
- VV-9-1-01: vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků vizuálně obrazných vyjádření a jejich vztahů; uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků; variuje vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků
- VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
SŠ (podle RVP pro Gymnázia):
- Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
Významné dny: Zelený čtvrtek, Velký pátek, Neděle Zmrtvýchvstání
Symboly: kříž, kontrast tmy a světla, tmavé a světlé liturgické barvy, svíce, voda
Tradice: Pašije, Svatý týden, křížová cesta
Použité metody:
- prohlídka vybraných míst v kostele s komentářem
- vyprávění velikonočního biblického příběhu na několika stanovištích a možnost zpracování zkušenosti pomocí práce se symboly na každém ze stanovišť
Výstupy a zkušenosti

Program je nabízen v rámci velikonočních programů od roku 2020, byl zatím realizován pro 4 třídy ze základních škol.