Vánoční strom republiky
Dne 13. prosince 2024 uplyne přesně 100 let od prvního rozsvícení vánočního stromu na náměstí našich měst. Vánoční tradici založil novinář a autor knihy Liška Bystrouška Rudolf Těsnohlídek na základě příběhu nalezeného děvčátka v lese u Bílovic nad Svitavou, které zde odložila matka v nouzi. Těsnohlídek přemýšlel, jak pomoci potřebným dětem, a tak se inspiroval zvykem v dánské Kodani, kde se pod ozdobeným stromem pořádala sbírka pro chudé děti. Přenesl tento zvyk do Československa a díky sbírce pod prvním vánočním stromem v Brně byl postaven domov pro děti.
Program má dvě části. V první části se děti seznámí s příběhem vzniku tradice stavění vánočních stromů na náměstích a zamyslí se nad symbolem stromu. V druhé části budou děti se symbolem vánočního stromu samy pracovat a vyrobí si dekoraci, kterou si odnesou domů.
Lektoři:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- seznámit žáky s příběhem prvního vánočního stromu rozsvíceného na náměstí českého města
- nechat žáky zamyslet se nad symbolikou vánočního stromu a jejím spojením s vánočním příběhem
- rozvíjet kreativitu při výrobě dekorace stromku a jeho zdobení
Praktické pokyny
- délka programu 60 - 90 minut
- program probíhá výhradně v sále Pedagogického centra na adrese Jindřišská 30, Praha 1
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
Mateřská škola:
- Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
- Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
1. stupeň Základní školy:
- DV-5-1-03 rozpoznává témata a konflikty v situacích a příbězích; nahlíží na ně z pozic různých postav; zabývá se důsledky jednání postav
- VV-5-1-05 osobitost svého vnímání uplatňuje v přístupu k realitě, k tvorbě a interpretaci vizuálně obrazného vyjádření; pro vyjádření nových i neobvyklých pocitů a prožitků svobodně volí a kombinuje prostředky (včetně prostředků a postupů současného výtvarného umění)
V oblasti Multikulturní výchovy:
- žáci mají lépe poznat křesťanské adventní tradice: porozumět souvislostem mezi tradičním pojetím Vánoc jako svátků rodiny a smyslem adventních tradic (adventní kalendář, mikulášská nadílka, barborky, adventní věnec) a uvědomit si aktuálnost jejich poselství vzhledem k vytvoření vánoční atmosféry, kterou si obvykle přejí v rodině prožívat.
V oblasti Osobnostní a sociální výchovy:
- rozvíjet schopnost žáků vnímat symboly a symbolicky zobrazovat "neviditelné" skutečnosti.
2. stupeň Základní školy:
- VV-9-1-02 užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností, zkušeností získaných ostatními smysly a k zaznamenání podnětů z představ a fantazie
- VO-9-1-06 zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu
- EV-9-1-02 respektuje velikost a důstojnost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí
- EV-9-1-08 analyzuje etické aspekty různých životních situací
Významné dny: Štědrý den 24.12.
Symboly: vánoční strom, vánoční ozdoba
Tradice: zdobení vánočního stromu, rozsvěcení vánočního stromu na náměstí měst
Použité metody:
- vyprávění a vizualizace příběhu
- tvorba a zdobení vlastního vánočního stromku z papíru, případně ozdob na vánoční stromek
Výstupy a zkušenosti
Program je poprvé nabízen v adventním období roku 2024.