Vánoční cesta
Advent a Vánoce jsou obdobím pohybu, ať už nezbytných pochůzek při přípravě svátků, nebo návštěv příbuzných a přátel. Cílem tohoto pohybu je spočinutí s blízkými a vychutnání si vánočního klidu. Ovšem prvotním předznamenáním všech předvánočních cest je cesta do Betléma, na níž se vydali Josef s Marií. Při tomto programu si zkusíme zážitkovou metodou s dětmi projít vánoční cestu s jejími původními aktéry.
Lektorka programu: Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- poznat některé reálie vánočního příběhu;
- zopakovat si přehledně obsah vánočního příběhu;
- rozvoj tvořivosti a seberealizace při společném vytváření krajiny a procházení cesty do Betléma;
- rozvoj spolupráce při tvorbě obrazu příběhu.
Praktické pokyny
- program je určen pro jednu třídu, při spojování tříd je doporučený počet 30 žáků a méně
- program vyžaduje usazení žáků v kruhu (na židlích, popř. na koberci) s dostatečným volným prostorem uprostřed, kde se postupně tvoří obraz z didaktického materiálu
- před zahájením programu potřebuje lektor k přípravě prostoru a pomůcek čas alespoň 10 min.; v případě opakování programu pro několik tříd za sebou je vhodné, aby lektor nemusel střídat učebny
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
MŠ:
- Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
- Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
- Dítě a společnost: dokáže porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých; zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
1. stupeň ZŠ:
- EV-5-1-03: dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti
a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách - žák se seznámí s kulturami jiných národů a etnik, aby se je učil respektovat
- žák poznává národní kulturu, její duchovní hodnoty a posiluje vědomí ji chránit
Významné dny: Advent a Vánoce
Symboly: cesta (jako směřování odněkud někam); betlém (zpřítomnění vánočních událostí); pastýři (osobní přítomnost při vánoční události)
Tradice: stavění betlémů; koledy
Použité metody:
- metodika pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta
- využití prožitkových aktivit
- propojení života s poselstvím vánočních svátků
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od prosince 2017, celkem se ho zatím zúčastnilo 50 skupin z mateřských a základních škol.