Strom života ve vitrážích Marca Chagalla
O programu
Program vychází z pěti vitráží Marca Chagalla z kostela Fraumünster ve švýcarském Zurichu. Jde o jeden z mnoha cyklů, které tento autor vytvořil v židovských synagogách a v křesťanských kostelích po celém světě. Vitráže představují Ježíše jako strom života. Všechny ostatní výjevy z dějin Izraele se k němu nějakým způsobem vztahují. Tyto souvislosti budou žáci hledat pomocí aktivního skládání obrazů a přiřazování textů, aby objevili bohatství života, které se autor snažil vyjádřit.
Lektoři programu:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- představit žákům poselství Velikonoc v kontextu s dalšími známými biblickými pasážemi, které výtvarně ztvárnil v cyklu vitráží židovský umělec Marc Chagall
- prohloubit dovednost hledat a číst symboly z obrazů a interpretovat je ve světle vlastních zkušeností a pohledů
Praktické pokyny
- program je určen pro jednu třídu žáků (nebo skupinu do 30 žáků)
- lektor používá dataprojektor
- žáci mohou sedět v lavicích
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
2. stupeň ZŠ:
bude doplněno
- ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
Střední školy (podle RVP pro gymnázia):
- Dějepis / Starověk: zdůvodní civilizační přínos vybraných starověkých společenství, antiky a křesťanství jako základních fenoménů, z nichž vyrůstá evropská civilizace
- Dějepis / Starověk: objasní židovství (vazbu mezi židovstvím a křesťanstvím) a další neevropské náboženské a kulturní systémy
Významné dny: Velikonoce
Symboly: strom života a další symboly v obrazech Marca Chagalla
Tradice: Velikonoce
Použité metody:
- k hledání záměru autora vitráží využíváme třídobou pedagogickou metodu (pozorování, asociace, vyjádření), jde zejména o hledání symbolů, jejich asociace s vybranými texty a hledání souvislostí, které chtěl autor vyjádřit
- diskuse ve skupinách za účelem objevování dalších asociací s historickými událostmi v dějinách lidstva a vyjádření nadčasového poselství těchto vitráží
Výstupy a zkušenosti
Jedná se o nový program nabízený od března 2019, dosud byl realizován pro jednu skupinu ze střední školy.