Stalo se v Jeruzalémě
Velikonoční svátky mají svůj původ v událostech, které se kdysi odehrály v Jeruzalémě. Při programu děti samy vytvářejí z textilních a přírodních materiálů - za současného vyprávění příběhu - obraz
velikonočního Jeruzaléma a objevují spolu s lektorem souvislosti mezi jeruzalémským příběhem a oslavami jarních svátků Velikonoc.
Lektorky: Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- představit žákům Ježíšův velikonoční příběh v základních bodech a propojit hos prožíváním podobných situací
- pomoci porozumět souvislostem velikonočních svátků
Praktické pokyny
- program je určen pro jednu třídu, při spojování tříd je doporučený počet 30 žáků a méně
- program vyžaduje usazení žáků v kruhu (na židlích, popř. na koberci) s dostatečným volným prostorem uprostřed, kde se postupně tvoří obraz z didaktického materiálu
- před zahájením programu potřebuje lektor k přípravě prostoru a pomůcek čas alespoň 10 min.; v případě opakování programu pro několik tříd za sebou je vhodné, aby lektor nemusel střídat učebny
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
MŠ:
- Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
- Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
- Dítě a společnost: dokáže porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých; zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
1. stupeň ZŠ:
- EV-5-1-03: dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách
- žák se seznámí s kulturami jiných národů a etnik, aby se je učil respektovat
- žák poznává národní kulturu, její duchovní hodnoty a posiluje vědomí ji chránit
Významné dny: Svatý týden, zejména Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá
sobota, Neděle zmrtvýchvstání
Symboly: symbolika jednotlivých dnů velikonočních svátků: cesta, brána, ratolesti (Květná neděle), večeřadlo, kalich a miska (Zelený čtvrtek), hora Golgota kříž a Ježíšův hrob (Velký pátek), svíce, slunce, (Bílá sobota a Neděle Zmrtvýchvstání)
Tradice: slavení židovských a křesťanských Velikonoc
Použité metody:
- metodika pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta
- využití prožitkových aktivit
- vytváření obrazu Jeruzaléma s postupným vyprávěním velikonočního příběhu
- v závěru: propojení příběhu z Jeruzaléma se symboly jarní velikonoční slavnosti
- program lze realizovat s dětmi od MŠ a v upravené formě pak až do 5. třídy ZŠ včetně
Výstupy a zkušenosti
Program byl v letech 2018-2019 nabídnut nejprve jako varianta programu 'Příběh o bolesti a radosti'. Po covidové odmlce je nabízen pod současným názvem a do roku 2024 se ho zůčastnilo 45 skupin dětí ze základních i mateřských škol.