Rodina paní Zdislavy
Program představuje sv. Zdislavu především jako starostlivou matku, pečující o své děti i o všechny potřebné lidi kolem sebe. Vyzdvihuje tak hodnoty rodinného života a služby chudým a nemocným. Program lze realizovat ve třídě, v sále, popřípadě v kostele s výzdobou připomínající tuto českou světici. Program používá metody prožitkové pedagogiky podle Franze Ketta.
Lektoři:
- Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- představit žákům osobnost Zdislavy z Lemberka a její životní příběh
- přiblížit žákům poselství Zdislavina života, zvláště hodnotu rodiny a péče o druhé
- podpořit rozvoj komunikačních schopností a spolupráce dětí při jejich aktivní účasti na programu
- umožnit žákům zamyslet se nad vztahem ke své vlastní širší rodině
Praktické pokyny
- program je možné uskutečnit v kostele sv. Jiljí na Starém městě pražském u kláštera dominikánů, nebo v kterémkoliv kostele se zobrazením sv. Zdislavy po dohodě se správou kostela
- program je poskytován ZDARMA
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
Mateřská škola:
- Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
- Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
- Dítě a společnost: vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky (říci, co bylo zajímavé, co je zaujalo)
- Dítě a společnost: zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik (kreslit, používat barvy, modelovat, konstruovat, tvořit z papíru, tvořit a vyrábět z různých jiných materiálů, z přírodnin aj.)
1. stupeň Základní školy:
- ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
- EV-5-1-03: dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách
- žák poznává národní kulturu, její duchovní hodnoty a posiluje vědomí ji chránit
- VV-3-1-03 vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření volí vhodné prostředky
Významné dny: 30. května - svátek sv. Zdislavy; program je možné realizovat kdykoli během roku
Symboly: strom; atributy sv. Zdislavy - rodina, kostel, hrad
Použité metody:
- metodika pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta
- využití prožitkových aktivit k percepci i k vyjádření radostí i obtíží života
- propojení současného života s poselstvím života sv. Zdislavy z Lemberka
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od jara 2023 a zúčastnila se ho zatím 1 skupina dětí ZŠ.
Dále byl program realizován v rámci semináře tvořivé pedagogické práce se skupinou pedagogů.