Proč stojí svatí na Karlově mostě?
O programu
Edukační hra spojená s pohybem a hledáním souvislostí se uskuteční přímo na Karlově mostě. Žáci budou dostávat úkoly přiměřené jejich věku. Budou rozvíjet svoji všímavost a myšlení v souvislostech. Jednotlivá zastavení na mostě byla vyzdobena sochami postupně a tento úmysl vznikl s cílem poskytnout lidem prostor k zastavení se a přemýšlení v duchu odkazu konkrétního světce nebo události, na kterou odkazuje. V závěru hry by žáci měli nahlédnout na sochařskou výzdobu mostu jako pestrou společnost lidí různých dob, zemí a stavů, kteří k nám chtějí promlouvat i dnes.
Lektoři programu:
- Eliška Vrbová
- Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- seznámit žáky s historií a výzdobou Karlova mostu
- představit žákům tradici uctívání světců jako patronů české země a různých odvětví lidského života
- umožnit žákům samostatně podle indicií a na základě úkolů objevovat některé ze světců a jejich životní příběh a jejich odkaz pro dnešní dobu
Praktické pokyny
Sraz účastníků programu bude v domluvený čas (doporučujeme v 8 hod., nejpozději v 9 hod. kvůli hustotě provozu na mostě) před kostele sv. Františka z Assisi u Karlova mostu.
Žáci 1. -3. třídy se budou po mostě pohybovat s lektory a budou pracovat s knížečkou a nálepkami. Jsou pro ně připraveny celkem dvě cesty (každá skupina má jinou): první vychází ze slavení Vánoc a Velikonoc a týká se biblického příběhu Ježíše a jeho následovníků; při druhé cestě navštěvujeme sousoší připomínající osobnosti spojené s počátky našeho státu.
Žáci od 4. třídy se budou pohybovat po mostě ve skupinách a plnit zadané úkoly. Pak se vrátí do určeného bodu, kde výsledky společně vyhodnotíme.
Žáci středních škol mohou absolvovat procházku na jedno ze tří témat. k předchozím patří ještě téma povolání a poslání ve světě. Mohou si vyslechnout výklad lektora a přemýšlet nad otázkami k zamyšlení, nebo mohou pracovat samostatně podle pracovních listů.
Program poskytujeme ZDARMA.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
- ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
- ČJS-3-3-03 uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost
- ČJS-5-3-03 rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
- ČJS-5-3-05 objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
2. stupeň ZŠ:
- D-9-1-03 orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu
- D-9-4-05 ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti, uvede příklady románské a gotické kultury
Střední školy:
- Umění a kultura / Obrazové znakové systémy: na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
- Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti
- rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti;
- rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identit
Významné dny: svátky některých světců
Symboly: kříž, svatozář, atributy světců
Použité metody:
- Výklad jako uvedení do programu
- Metody práce s textem - Bible, legendy
- Práce s uměleckými obrazy a památkami - sochy
- Práce ve skupinách
Výstupy a zkušenosti
Program byl nabídnut poprvé v rámci Týdnů pro školy 2019. Stále patří k nejčastěji navštěvovaným programům. Účastníci v jednotlivých letech:
- 2019 .... BUDE DOPLNĚNO
- ...... zúčastnilo se ho dosud 15 skupin ze základních a středních škol.