Proč stojí svatí na Karlově mostě?

O programu

Edukační hra spojená s pohybem a hledáním souvislostí se uskuteční přímo na Karlově mostě. Žáci budou dostávat úkoly přiměřené jejich věku. Budou rozvíjet svoji všímavost a myšlení v souvislostech. Jednotlivá zastavení na mostě byla vyzdobena sochami postupně a tento úmysl vznikl s cílem poskytnout lidem prostor k zastavení se a přemýšlení v duchu odkazu konkrétního světce nebo události, na kterou odkazuje. V závěru hry by žáci měli nahlédnout na sochařskou výzdobu mostu jako pestrou společnost lidí různých dob, zemí a stavů, kteří k nám chtějí promlouvat i dnes. 

Lektoři programu:

  • Eliška Vrbová
  • Pavla Edita Herciková

Cíle programu:

  • seznámit žáky s historií a výzdobou Karlova mostu
  • představit žákům tradici uctívání světců jako patronů české země a různých odvětví lidského života 
  • umožnit žákům samostatně podle indicií a na základě úkolů objevovat některé ze světců a jejich životní příběh  a jejich odkaz pro dnešní dobu

Praktické pokyny

Sraz účastníků programu bude v domluvený čas (doporučujeme v 8 hod., nejpozději v 9 hod. kvůli hustotě provozu na mostě) před kostele sv. Františka z Assisi u Karlova mostu. 

Žáci 1. -3. třídy se budou po mostě pohybovat s lektory a budou pracovat s knížečkou a nálepkami. Jsou pro ně připraveny celkem dvě cesty (každá skupina má jinou): první vychází ze slavení Vánoc a Velikonoc a týká se biblického příběhu Ježíše a jeho následovníků; při druhé cestě navštěvujeme sousoší připomínající osobnosti spojené s počátky našeho státu. 

Žáci od 4. třídy se budou pohybovat po mostě ve skupinách a plnit zadané úkoly. Pak se vrátí do určeného bodu, kde výsledky společně vyhodnotíme. 

Žáci středních škol mohou absolvovat procházku na jedno ze tří témat. k předchozím patří ještě téma povolání a poslání ve světě. Mohou si vyslechnout výklad lektora a přemýšlet nad otázkami k zamyšlení, nebo mohou pracovat samostatně podle pracovních listů. 

Program poskytujeme ZDARMA.

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

1. stupeň ZŠ:

  • ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
  • ČJS-3-3-03 uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost
  • ČJS-5-3-03 rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
  • ČJS-5-3-05 objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů

2. stupeň ZŠ:

  • D-9-1-03 orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu
  • D-9-4-05 ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti, uvede příklady románské a gotické kultury

Střední školy:

  • Umění a kultura / Obrazové znakové systémy: na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
  • Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti
  • rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti;
  • rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identit

Významné dny: svátky některých světců

Symboly: kříž, svatozář, atributy světců

Použité metody: 

  • Výklad jako uvedení do programu
  • Metody práce s textem - Bible, legendy 
  • Práce s uměleckými obrazy a památkami - sochy  
  • Práce ve skupinách  

Výstupy a zkušenosti

Program byl nabídnut poprvé v rámci Týdnů pro školy 2019. Stále patří k nejčastěji navštěvovaným programům. Účastníci v jednotlivých letech:  

  • 2019 .... BUDE DOPLNĚNO
  • ......  zúčastnilo se ho dosud 15 skupin ze základních a středních škol.