Příběh Prokopův

Prokop je osobností z počátku českých dějin, poustevník i opat Sázavského kláštera, ve kterém probíhaly bohoslužby a rozvíjela se kultura v jazyce, kterému lidé rozuměli,  ve staroslověnštině, v jazyce, který zušlechtili a jako liturgický jazyk obhájili soluňští bratři Cyril a Metoděj. Příběh Prokopův, dochovaný nám v legendách o něm, lze při nabízeném programu s dětmi oživit na dějišti, které budou samy dotvářet.


Lektorka programu:

  • Pavla Edita Herciková

Cíle programu:

  • představit žákům osobnost sv. Prokopa i jeho význam pro slovanskou kulturu na našem území;
  • rozvíjet zodpovědnost za vlastní zemi i řeč;
  • porozumět atributům sv. Prokopa, symbolice orby i zapřaženého ďábla;
  • podpořit rozvoj komunikačních schopností a spolupráce dětí při jejich aktivní účasti na programu;
  • rozvoj tvořivosti a sebevyjádření při samostatné kreativní činnosti.

Praktické pokyny

  • program je určen maximálně pro jednu třídu
  • program vyžaduje usazení žáků v kruhu (na židlích, popř. na koberci) s dostatečným volným prostorem uprostřed, kde se postupně tvoří obraz z didaktického materiálu
  • před zahájením programu potřebuje lektor k přípravě prostoru a pomůcek čas alespoň 10 min.; v případě opakování programu pro několik tříd za sebou je vhodné, aby lektor nemusel střídat učebny


Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

Mateřská škola:

  • Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
  • Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
  • Dítě a společnost: dokáže porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých; zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
  • Dítě a společnost: vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky (říci, co bylo zajímavé, co je zaujalo)
  • Dítě a společnost: zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik (kreslit, používat barvy, modelovat, konstruovat, tvořit z papíru, tvořit a vyrábět z různých jiných materiálů, z přírodnin aj.)

1. stupeň ZŠ:

  • ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
  • ČJS-5-3-05 objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
  • EV-5-1-03: dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách
  • žák poznává národní kulturu, její duchovní hodnoty a posiluje vědomí ji chránit
  • VV-3-1-03 vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření volí vhodné prostředky


Významné dny: svátek sv. Prokopa 4. července; program však lze realizovat kdykoli během roku 

Symboly:  klášter;  orba se zapřaženým ďáblem

Tradice: patroni české země, úcta k významným národním osobnostem 

Použité metody: 

  • metodika pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta
  • využití prožitkových aktivit k percepci i k vyjádření radostí i obtíží života
  • propojení současného života s poselstvím odkazu sv. Prokopa


Výstupy a zkušenosti

Program je zařazen do nabídky Pedagogického centra od května 2022.