Příběh patrona zamilovaných
V klenotnici vyšehradské baziliky sv. Petra a Pavla je uchováván zdobený relikviář s ostatkem sv. Valentina. Tento světec je dnes znám jako patron zamilovaných a v den jeho svátku 14. února si mnozí lidé dávají dárky jako projev své lásky. Kdo ale byl tento muž a jaký je jeho příběh?
Během programu se žáci seznámí také s výzdobou baziliky jako místem připomínajícím životní příběhy mnoha svatých, na které lidé vzpomínají i díky přítomnosti jejich ostatků.
Na základě příběhu sv. Valentina a poznání tradic spojených s jeho svátkem se žáci mohou zamýšlet nad hodnotami, na které tyto tradice ukazují a jsou aktuální nejen v den svátku sv. Valentina.
Lektorka:
Eliška Vrbová
Cíle programu:
- umožnit žákům prohlídku vyšehradské baziliky sv. Petra a Pavla a seznámení s její výtvarnou výzdobou
- seznámit žáky se smyslem vzpomínky na světce prostřednictvím úcty k jejich ostatkům
- představit žákům příběh sv. Valentina a vývoj úcty k němu
- umožnit žákům zamyslet se nad aktuálností hodnot příběhu sv. Valentina a důvody popularity jeho svátku
Praktické pokyny:
- program probíhá v bazilice svatého Petra a Pavla na Vyšehradě
- lektor bude přihlášenou skupinu očekávat před vstupem do baziliky
- upozornění: vstup do baziliky je zpoplatněn částkou 150 Kč na školní skupinu s pedagogickým doprovodem včetně, platí se v pokladně baziliky
Didaktické poznámky
- Rozvíjení zájmu o současnost a minulost vlastního národa i jiných kulturních společenství, utváření a upevňování vědomí přináležitosti k evropské kultuře
- D-9-1-03 orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu
- DV-9-1-04 prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt; uvědomuje si analogie mezi fiktivní situací a realitou
- VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
- VV-9-1-07: porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření
2. stupeň ZŠ
Střední školy (podle RVP pro gymnázia):
- Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
- Dějepis / Středověk: objasní proces christianizace a její vliv na konstituování raně středověkých států v Evropě
- Umění a kultura / Obrazové znakové systémy: na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
- Úvod do filozofie a religionistiky: posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem
Významné dny: svátek sv. Valentina 14. února, ale je možné zrealizovat během celého roku
Symboly: svatozář, květiny a další
Tradice: posílání květin, valentýnská psaní a další
Použité metody:
- práce ve skupinách
- práce s uměleckými díly - obrazy, vitráže, sochy
- práce s pracovním listem
- reflexe příběhu a promýšlení hodnot
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od února 2022. Uskutečnil se zatím pro jednu třídu 2. stupně ZŠ.