Příběh o bolesti a radosti
Velikonoční svátky jsou krásné tím, že připomínají možnost nového začátku. To lze vyčíst také z jejich symbolů, které vystihují smysl slavení těchto svátků pro lidský život. Patří k nim kontrasty mezi zimou a jarem, temnotou a světlem, smrtí a novým životem, bolestí a radostí z lásky. Žáci jsou uvedeni do příběhu Ježíše Krista, který si znázorňují v krajině tvořené ze šátků a přírodních materiálů. Program vrcholí u prázdného hrobu, kde Ježíšovi blízcí zažívají velikou radost z vítězství dobra nad zlem.
Lektorky:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- představit žákům Ježíšův velikonoční příběh v základních bodech a propojit hos prožíváním podobných situací
- rozvíjet schopnost vnímat a porozumět symbolům
Praktické pokyny
- program je určen pro jednu třídu, při spojování tříd je doporučený počet 30 žáků a méně
- program vyžaduje usazení žáků v kruhu (na židlích, popř. na koberci) s dostatečným volným prostorem uprostřed, kde se postupně tvoří obraz z didaktického materiálu
- před zahájením programu potřebuje lektor k přípravě prostoru a pomůcek čas alespoň 10 min.; v případě opakování programu pro několik tříd za sebou je vhodné, aby lektor nemusel střídat učebny
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
MŠ:
- Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
- Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
- Dítě a společnost: dokáže porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých; zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
1. stupeň ZŠ:
- EV-5-1-03: dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách
- žák se seznámí s kulturami jiných národů a etnik, aby se je učil respektovat
- žák poznává národní kulturu, její duchovní hodnoty a posiluje vědomí ji chránit
Významné dny: Svatý týden, zejména Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá
sobota, Neděle zmrtvýchvstání
Symboly: velikonoční výzdoba: mláďátka, velikonoční vejce a ratolesti, pomlázka;
kalich, miska, kříž, svíce, slunce
Tradice: velikonoční výzdoba, slavení židovských a křesťanských Velikonoc
Použité metody:
- pracujeme nejprve s přírodními velikonočními symboly (viz foto), na druhý šátek "stavíme" město Jeruzalém s místy: brána (Květná neděle), večeřadlo (Zelený čtvrtek), hora Golgota (Velký pátek), Ježíšův hrob (Bílá sobota a Neděle Zmrtvýchvstání).
- V závěru oba obrazy propojíme (vajíčko - hrob; kočičky - průvod na Květnou neděli apod.).
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od roku 2018, zúčastnilo se ho dosud 11 skupin z mateřských i základních škol.