Příběh naděje svatých Petra a Pavla ve vyšehradské bazilice

Starobylá vyšehradská bazilika je zasvěcena apoštolům Petru a Pavlovi. Jejich životní příběhy jsou v mnoha ohledech rozdílné, přesto v nich najdeme společné rysy. Jedním z nich je naděje. Jaké podoby v jejich životech měla, budou žáci objevovat na základě práce s nástěnnými malbami, které životy apoštolů představují. Zároveň se zamyslí nad tím, zda vlastnosti, chování a situace v životech mužů žijících v 1. století mohou být aktuální i dnes. 

Cíle programu:

  • poskytnout žákům možnost prohlédnout baziliku na Vyšehradě
  • seznámit žáky s uměleckou výzdobou baziliky, zvláště nástěnnými malbami zobrazujícími život sv. Petra a Pavla
  • uvést žáky do čtení symboliky výzdoby chrámového prostoru

Praktické pokyny

  • program probíhá v bazilice sv. Petra a Pavla na Vyšehradě
  • sraz s lektorem je před vstupem do baziliky
  • program je poskytován ZDARMA

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

1. stupeň ZŠ:

  • EV-3-1-03 si osvojí základní vědomosti a dovednosti pro vytvoření sebeúcty a úcty k druhým
  • ČJS-5-3-03 rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
  • DV-5-1-03 rozpoznává témata a konflikty v situacích a příbězích; nahlíží na ně z pozic různých postav; zabývá se důsledky jednání postav

2. stupeň ZŠ:

  • D-9-4-01 popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států
  • D-9-4-04 vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám
  • VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků

Střední školy:

  • Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
  • Umění a kultura / Obrazové znakové systémy: na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
  • Úvod do filozofie a religionistiky: posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem

Symboly: světlo, svatozář, symbolika barev

Tradice: Jubilejní rok 2025

Použité metody:

  • práce ve skupinách
  • práce s uměleckými díly - obrazy, vitráže, sochy
  • reflexe příběhu a promýšlení hodnot

Výstupy a zkušenosti

Program je nabízen v rámci Jubilejního roku 2025. Zatím nebyl realizován.