Pouť princezny Mlady
Princezna Mlada Přemyslovna byla dcera Boleslava I., která v čele poselstva podnikla pouť do Říma, aby požádala papeže o založení pražského biskupství. V její době nebylo obvyklé svěřit takový úkol ženě. Mlada nejen že uspěla, ale po návratu do Čech stála u zrodu kláštera sv. Jiří, který se stal centrem knižní kultury a vzdělanosti. Během programu se žáci seznámí s Mladiným příběhem v klášteře sv. Jiří, kde Mlada prožila velkou část života. Nahlédnou do běžně nepřístupných prostor kláštera, především do kaple s hrobem princezny Mlady.
Lektoři:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- umožnit žákům navštívit běžně nepřístupné prostory kláštera sv. Jiří
- seznámit žáky s postavou ctihodné Mlady Přemyslovny a jejím významem pro české dějiny
- uvést žáky do čtení výtvarných děl
- umožnit žákům zhodnotit poselství života ct. Mlady a jeho aktuálnost pro současnost
Praktické pokyny
- program je určen pro klášter sv. Jiří na Pražském hradě
- žáci během prostoru navštíví běžně nepřístupné prostory kláštera - kapli sv. Anny s hrobem ct. Mlady, křížovou chodbu
- bližší informace budou doplněny
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň Základní školy:
- ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
- ČJS-5-3-03 rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
- ČJS-5-3-05 objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
2. stupeň Základní školy:
- Rozvíjení zájmu o současnost a minulost vlastního národa i jiných kulturních společenství, utváření a upevňování vědomí přináležitosti k evropské kultuře
- D-9-4-04 vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám
- D-9-4-05 ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti, uvede příklady románské a gotické kultury
- 9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
Střední školy (podle RVP pro gymnázia):
Dějepis/Středověk: objasní proces christianizace a její vliv na konstituování raně středověkých států v Evropě; vysvětlí podstatu vztahu mezi světskou a církevní mocí v západním i východním kulturním okruhu i projevy vlivu náboženství a církve ve středověké společnosti
- Umění a kultura / Obrazové znakové systémy: na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
- Úvod do filozofie a religionistiky: posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem
Symboly: svatozář, atributy - koruna, berla, kostel
Použité metody:
- práce ve skupinách
- práce s plánkem kláštera
- práce s uměleckými obrazy a památkami
- práce s literárními prameny
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od jara 2023. Ještě nebyl realizován.