Popel a život

O programu

Období přípravy na Velikonoce začíná Popeleční středou. Popel vzniká, pokud necháme shořet to, co nechceme ponechat na své zahrádce a ve svém životě. Přidáme-li pak popel do půdy, pomůžeme nechat vyrůst krásným jarním květinám. Popel se tak proměňuje v naději nového začátku a rašícího jara.

Program tak dětem pomáhá pochopit symboliku začátku období přípravy na Velikonoce (tzv. doby postní). 

Lektorka:

  • Pavla Edita Herciková

Cíle programu:

  • pomoci žákům pochopit období přípravy na Velikonoce
  • rozvíjet schopnost vnímat a porozumět symbolům tohoto období

Praktické pokyny

  • program je určen pro jednu třídu, při spojování tříd je doporučený počet 30 žáků a méně
  • program vyžaduje usazení žáků v kruhu (na židlích, popř. na koberci) s dostatečným volným prostorem uprostřed, kde se postupně tvoří obraz z didaktického materiálu
  • před zahájením programu potřebuje lektor k přípravě prostoru a pomůcek čas alespoň 10 min.; v případě opakování programu pro několik tříd za sebou je vhodné, aby lektor nemusel střídat učebny

Didaktické poznámky 

Souvislost s RVP:

MŠ:

  • Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
  • Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
  • Dítě a společnost: dokáže porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých; zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.

1. stupeň ZŠ:

  • EV-5-1-03: dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti
    a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách
  • žák se seznámí s kulturami jiných národů a etnik, aby se je učil respektovat
  • žák poznává národní kulturu, její duchovní hodnoty a posiluje vědomí ji chránit

Významné dny: Popeleční středa, příprava na Velikonoce - dpba postní

Symboly: popel, země, rostliny, květy 

Tradice: udělování popelce na začátku období přípravy na Velikonoce, příprava zahrady na příchod jara 

Použité metody:

  • metody pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta
  • asociační cvičení při práci s popelem a květinami
  • využití prožitkových aktivit k percepci symbolického vyjádření i k vlastnímu emočnímu sebevyjádření 
  • tvorba vlastní 'zahrádky'

Výstupy a zkušenosti

Program byl poprvé nabídnut na jaře 2023, do roku 2024 se ho zúčastnily 3 skupiny dětí z mateřské školy.