Po stopách posledního českého krále
ve Staré Boleslavi
STRÁNKA SE DOKONČUJE. DĚKUJEME ZA POCHOPENÍ.
Posledním českým králem byl Karel I. Habsburský, rakouský císař. V Čechách pobýval na studiích a absolvoval zde i vojenskou službu ve Staré Boleslavi. Bydlel pak se svou rodinou na zámku v Brandýse nad Labem a rád se sem vracel. Jeho působení v těchto místech zmapoval historik Milan Novák v sérii článků, které vycházely v Městských listech v roce 2022, kdy se slavilo 100. výročí smrti tohoto panovníka.
Karel I. Habsburský se přiřadil mezi naše předchozí panovníky, kteří prosluli svým úsilím o život v míru a o mezinárodní spolupráci (sv. Václav, císař Karel IV., Jiří z Poděbrad a další). Neustával v hledání mírového řešení první světové války. V těchto svých aktivitách nebyl úspěšný, ale v rovině osobní a rovinné zanechal hlubokou stopu dobrého člověka. V roce 2004 byl katolickou církví blahořečen. V současné době probíhá stejný proces blahořečení jeho manželky Zity Bourbonsko-Parmské, kterou církev v roce 2009 obdařila titulem "Služebnice Boží".
Lektoři:
- Marie Zimmermannová
Cíle programu:
- kreativním způsobem přiblížit žákům poslední měsíce ˇČeského království před vznikem Československé republiky na životě a smýšlení posledního českého krále
Praktické pokyny
- Program je koncipován jako procházka Starou Boleslaví (je možné ho prodloužit až do Brandýsa nad Labem), při které se žáci seznámí s osobností, životem a odkazem Karla I. Habsburského formou práce s prameny a her. Chlapce může zaujmout i vojenská služba Karlovy doby a jeho vztah k motorismu. Součástí programu je návštěva kostela Nanebevzetí Panny Marie, kde je umístěn obraz a relikviář s ostatkem Karla I. Habsburského. Žáci tak nahlédnou do projevů víry habsburských panovníků. ¨
- Odjezd z Prahy do Staré Boleslavi dle domluvy pedagoga s lektorem. Doporučen je začátek programu ve Staré Boleslavi mezi 9. a 10. hodinou.
- Začínáme na náměstí stručným představením města a jeho významných objektů, které jsou zde na dohled. Žáci dostanou plánek města.
- Žáci budou pracovat ve skupinách s prameny: tj. třemi články dr. Milana Nováka, plakátek a vstupenkou a připraví si prezentaci jeho osobnosti podle úkolových listů. Při procházce městem si získané informace vzájemně představí.
- Tato část programu bude zakončena v poutním kostele Nanebevzetí Panny Marie, v němž bývala vzpomínková kaple na tohoto panovníka a dnes ho zde připomínají dvě místa v presbytáři: relikviář zavěšený nad hlavním oltářem a obraz namalovaný současným umělcem jménem Rychtauk (2020). Lektor dovypráví Karlův příběh a nabídne žákům krátké zamyšlení nad různými typy boje a vítězství v životě člověka.
- Program může pokračovat procházkou přes řeku k zámku v Brandýse nad Labem a jeho prohlídkou.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
2. stupeň Základní školy:
ČJL-9-1-08 využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát
ČJL-9-1-09 uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezi větného navazování
- DV-9-1-04 prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt; uvědomuje si analogie mezi fiktivní situací a realitou
D-9-7-05: zhodnotí postavení Československa v evropských souvislostech a jeho vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí
EV-9-1-08: analyzuje etické aspekty různých životních situací
VV-9-1-07: porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření
Poznávání národní kultury, její duchovní hodnoty a vědomí ji chránit
Střední školy (podle RVP pro gymnázia):
Moderní doba: charakterizuje dvě světové války, dokumentuje sociální, hospodářské a politické důsledky
Jazyk a jazyková komunikace: rozliší a specifikuje jednotky vyprávění (časoprostor, vypravěč, postavy) a zhodnotí jejich funkci a účinek na čtenáře
Průřezová témata / Osobnostní a sociální výchova / Morálka všedního dne: jak hodnotím morálku vlastního jednání a jak rozlišuji mezi dobrem a zlem ve svém životě; jak mohu rozvíjet dobré vztahy k lidem; jak se mohu angažovat ve prospěch druhých lidí (pomoc, spolupráce, podíl na demokratickém fungování společnosti, osobní angažovanost ve společenských otázkách)
Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti
Úvod do filozofie a religionistiky: posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem
Člověk a společnost: chápání vývoje společnosti jako proměny sociálních projevů života v čase, k posuzování společenských jevů v synchronních i chronologických souvislostech provázaných příčinnými, následnými, důsledkovými a jinými vazbami;
Významné dny: 17. 8. 1887 (narození), 1. 4. 1922 (úmrtí), 3. 10. 2004 (blahořečení papežem Janem Pavlem II.)
Symboly: mírové symboly
Tradice: celodenní program Audience u císaře Karla I., který se koná každý rok a obsahuje část duchovní, historickou a společenskou
Použité metody:
- procházka podle mapky
- četba a zpracování novinových článků a jiných dokumentů,
- práce s fotografiemi,
- zamyšlení a hledání odkazu, význam mírových symbolů
Výstupy a zkušenosti
Program je nově nabízen od roku 2023.