O Martinovi na bílém koni


Svátek svatého Martina je v české pranostice spojován s očekáváním blížící se první sněhové nadílky, s očekáváním zimy. Zima hraje v Martinově příběhu důležitou roli. Ještě jako římský voják jednou daroval ve studeném a sychravém počasí polovinu svého teplého pláště potřebnému člověku.

Při programu děti dotvářejí kulisy Martinova životního příběhu, který se postupně proměnil z vojenské služby na službu biskupskou. Ve chvíli, kdy mu připraví pohostinství, dozvědí se něco i o husí legendě, spojované s tímto světcem.  

Lektorka programu:

  • Pavla Edita Herciková

Cíle programu:

  • představit žákům příběh svatého Martina i symbolický význam tohoho příběhu;
  • rozvíjet zodpovědnost za své okolí a lidi v něm;
  • porozumět aktu dělení: teplo pláště nebo jiná hodnota je sdílená, neschází ani obdarovanému, ani dárci;
  • podpořit rozvoj komunikačních schopností a spolupráce dětí při jejich aktivní účasti na programu;
  • rozvíjet tvořivost a sebevyjádření při tvůrčí aktivitě.

Praktické pokyny

  • program je určen maximálně pro jednu třídu
  • program vyžaduje usazení žáků v kruhu (na židlích, popř. na koberci) s dostatečným volným prostorem uprostřed, kde se postupně tvoří obraz z didaktického materiálu
  • před zahájením programu potřebuje lektor k přípravě prostoru a pomůcek čas alespoň 10 min.; v případě opakování programu pro několik tříd za sebou je vhodné, aby lektor nemusel střídat učebny

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

Mateřská škola:

  • Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
  • Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
  • Dítě a společnost: dokáže porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých; zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
  • Dítě a společnost: vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky (říci, co bylo zajímavé, co je zaujalo)
  • Dítě a společnost: zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik (kreslit, používat barvy, modelovat, konstruovat, tvořit z papíru, tvořit a vyrábět z různých jiných materiálů, z přírodnin aj.)
  • Dítě a svět: pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.)

1. stupeň ZŠ:

  • ČJS-3-3-03 uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost
  • ČJS-5-1-05 zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích
  • EV-3-1-03 si osvojí základní vědomosti a dovednosti pro vytvoření sebeúcty a úcty k druhým
  • EV-3-1-04 zvládá prosociální chování: pomoc v běžných školních situacích, dělení se, vyjádření soucitu, zájem o spolužáky
  • EV-3-1-05 vyjadřuje city v jednoduchých situacích
  • EV-3-1-06 využívá prvky tvořivosti při společném plnění úkolů
  • EV-5-1-03: dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách
  • EV-5-1-05 jednoduchými skutky realizuje tvořivost v mezilidských vztazích, především v rodině a v kolektivu třídy
  • VV-3-1-03 vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření volí vhodné prostředky
  • VV-5-1-07 nalézá a do komunikace v sociálních vztazích zapojuje obsah vizuálně obrazných vyjádření, která samostatně vytvořil, vybral či upravil

Významné dny: svátek sv. Martina, 11. listopadu; program lze ovšem realizovat kdykoli během roku

Symboly: bílý kůň, vločky, vojenský plášť, meč, biskupská mitra, husy

Tradice: svatomartinské tradice; úcta k druhým lidem, dobročinnost 

Použité metody: 

  • metodika pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta
  • využití prožitkových aktivit k percepci i k vyjádření radostí i obtíží života
  • propojení současného života s poselstvím odkazu sv. Martina

Výstupy a zkušenosti

Program byl vytvořen na podzim roku 2023 a zúčastnily se ho 3 skupiny dětí MŠ. 

Dále byl realizován na semináři tvořivé pedagogické práce se skupinou pedagogů.