O Martinovi na bílém koni
Svátek svatého Martina je v české pranostice spojován s očekáváním blížící se první sněhové nadílky, s očekáváním zimy. Zima hraje v Martinově příběhu důležitou roli. Ještě jako římský voják jednou daroval ve studeném a sychravém počasí polovinu svého teplého pláště potřebnému člověku.
Při programu děti dotvářejí kulisy Martinova životního příběhu, který se postupně proměnil z vojenské služby na službu biskupskou. Ve chvíli, kdy mu připraví pohostinství, dozvědí se něco i o husí legendě, spojované s tímto světcem.
Lektorka programu:
- Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- představit žákům příběh svatého Martina i symbolický význam tohoho příběhu;
- rozvíjet zodpovědnost za své okolí a lidi v něm;
- porozumět aktu dělení: teplo pláště nebo jiná hodnota je sdílená, neschází ani obdarovanému, ani dárci;
- podpořit rozvoj komunikačních schopností a spolupráce dětí při jejich aktivní účasti na programu;
- rozvíjet tvořivost a sebevyjádření při tvůrčí aktivitě.
Praktické pokyny
- program je určen maximálně pro jednu třídu
- program vyžaduje usazení žáků v kruhu (na židlích, popř. na koberci) s dostatečným volným prostorem uprostřed, kde se postupně tvoří obraz z didaktického materiálu
- před zahájením programu potřebuje lektor k přípravě prostoru a pomůcek čas alespoň 10 min.; v případě opakování programu pro několik tříd za sebou je vhodné, aby lektor nemusel střídat učebny
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
Mateřská škola:
- Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
- Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
- Dítě a společnost: dokáže porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých; zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
- Dítě a společnost: vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky (říci, co bylo zajímavé, co je zaujalo)
- Dítě a společnost: zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik (kreslit, používat barvy, modelovat, konstruovat, tvořit z papíru, tvořit a vyrábět z různých jiných materiálů, z přírodnin aj.)
- Dítě a svět: pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.)
1. stupeň ZŠ:
- ČJS-3-3-03 uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost
- ČJS-5-1-05 zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích
- EV-3-1-03 si osvojí základní vědomosti a dovednosti pro vytvoření sebeúcty a úcty k druhým
- EV-3-1-04 zvládá prosociální chování: pomoc v běžných školních situacích, dělení se, vyjádření soucitu, zájem o spolužáky
- EV-3-1-05 vyjadřuje city v jednoduchých situacích
- EV-3-1-06 využívá prvky tvořivosti při společném plnění úkolů
- EV-5-1-03: dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách
- EV-5-1-05 jednoduchými skutky realizuje tvořivost v mezilidských vztazích, především v rodině a v kolektivu třídy
- VV-3-1-03 vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření volí vhodné prostředky
- VV-5-1-07 nalézá a do komunikace v sociálních vztazích zapojuje obsah vizuálně obrazných vyjádření, která samostatně vytvořil, vybral či upravil
Významné dny: svátek sv. Martina, 11. listopadu; program lze ovšem realizovat kdykoli během roku
Symboly: bílý kůň, vločky, vojenský plášť, meč, biskupská mitra, husy
Tradice: svatomartinské tradice; úcta k druhým lidem, dobročinnost
Použité metody:
- metodika pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta
- využití prožitkových aktivit k percepci i k vyjádření radostí i obtíží života
- propojení současného života s poselstvím odkazu sv. Martina
Výstupy a zkušenosti
Program byl vytvořen na podzim roku 2023 a zúčastnily se ho 3 skupiny dětí MŠ.
Dále byl realizován na semináři tvořivé pedagogické práce se skupinou pedagogů.