O kříži a císařovně Heleně
O programu
Ve starověku byl kříž
používán jako popravčí nástroj, ale křesťanství jej chápe jako symbol vítězství
života nad smrtí. V kostele sv. Františka z Assisi budeme zkoumat křesťanskou
symboliku kříže a s ním spojenou legendu o císařovně sv. Heleně. V rámci
programu se vydáme i na Karlův most, kde budeme společně objevovat postavy,
které spolu s křížem patří do velikonočního příběhu.
Určeno pro žáky základních a středních škol.
Lektorka: Eliška Vrbová
Cíle programu:
- Seznámit žáky s prostorem kostela sv. Františka z Assisi a jeho výzdobou
- Seznámit žáky s velikonočním příběhem a a jak se promítá do chrámového prostoru a výzdoby
- Dovést žáky k pochopení křesťanské symboliky kříže a jeho významu v rámci chrámové výzdoby
Praktické pokyny
- program probíhá v kostele sv. Františka z Assisi na Křižovnickém náměstí č. 3 na Starém Městě
- lektor bude přihlášenou skupinu očekávat před vstupem do kostela
- dle domluvy může být součástí programu procházka po Karlově mostě se zaměřením na velikonoční motivy
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
- Pozitivní vzory versus pochybné idoly
- VV-3-1-04: interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnává se svojí dosavadní zkušeností
- ČJS-5-1-04: vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického
2. stupeň ZŠ:
- VV-9-1-01: vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků vizuálně obrazných vyjádření a jejich vztahů; uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků; variuje vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků
- VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
Střední školy:
- Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
Významné dny: Velikonoce
Symboly: kříž, svíce, voda
Tradice: úcta k relikviím
Použité metody:
- třídobová pedagogická metoda: pozorování obrazů, asociace, vyjádření smyslu, hledání souvislostí
- práce s vybranými texty legend a z Bible vztahující se k velikonočnímu příběhu
- procházka po části Karlova mostu — hledání postav velikonočního příběhu
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od roku 2018, zúčastnilo se ho dosud 7 tříd základních a středních škol.