O královské důstojnosti člověka v kostele sv. Jindřicha a Kunhuty
O programu
Kostel věnovaný královskému páru sv. Jindřichovi a sv. Kunhutě nechal postavit český král a císař Karel IV. Při programu se žáci seznámí s jejich životem zobrazeným v umělecké výzdobě kostela, který souvisí s ideálem křesťanského života a pojetím královské služby, jak je královský pár prožíval. To může žáky přivést k uvažování nad různými přístupy k životu a k druhým lidem a nahlédnutí na hodnoty, které zůstávají aktuální napříč generacemi. Budou tak moci dále uvažovat nad tím, co znamená královská důstojnost a jakým způsobem se může odrážet v životě každého z nás.
Lektoři:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- umožnit žákům a pedagogům prohlédnout si kostel a seznámit se s jeho historií, ze které je patrna snaha císaře Karla IV. vytvářet pouta s významnými místy v Evropě a vytvořit z Prahy centrum Římské říše - žáci si mohou doplnit své porozumění významu života a vlády Karla IV. pro český národ
- uvažovat o životních ideálech patronů kostela německého krále Jindřicha a jeho manželky Kunhuty a porovnat je s představou žáků o královské vládě
- učit se číst symboly ve výtvarné výzdobě kostela a doplnit své znalosti o gotickém stavebním slohu i o životě v tomto období
Praktické poznámky
- sraz s lektorem je před vstupem do kostela sv. Jindřicha v Jindřišské ulici
- program je poskytován ZDARMA
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
- ČJS-3-3-02: pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
- VV-3-1-04: interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnává se svojí dosavadní zkušenosti
2. stupeň ZŠ:
- VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
- D-9-4-05: ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti, uvede příklady románské a gotické kultury
SŠ (podle RVP pro gymnázia):
- Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
- Dějepis / Středověk: objasní proces christianizace a její vliv na konstituování raně středověkých států v Evropě; vysvětlí podstatu vztahu mezi světskou a církevní mocí v západním i východním kulturním okruhu i projevy vlivu náboženství a církve ve středověké společnosti
Významné dny: životní výročí císaře Karla IV. (14. 5. - narození; 29. 11. - úmrtí)
Symboly: královské atributy, stůl, voda, světlo, kniha
Použité metody:
- motivace: historický kvíz
- prohlídka kostela s plněním zadaných úkolů
- četba obrazů, hledání jejich symboliky, porovnávání s historií života Jindřicha a Kunhuty
- rozhovor se žáky
- objevování významu symbolů - asociace s biblickými citáty
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od února 2019, byl dosud realizován pro 3 skupiny základní školy.