O knížeti Václavovi
Osobnost knížete Václava je symbolem naší státnosti a hraje
nezanedbatelnou roli v našich národních kulturních dějinách. Program
nabízí základní seznámení s životním příběhem knížete Václava a s jeho
dějinnými okolnostmi. Děti jsou přitom aktivně a kreativně zapojeny do
vytváření dějiště a vyprávění příběhu.
Lektorka programu:
- Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- představit žákům osobnost knížete Václava i jeho
význam pro naši zemi a historii;
- rozvíjet zodpovědnost za vlastní zemi;
- rozumět atributům vládce a ochránce české země (štít s přemyslovskou plamennou orlicí) jako symbolu svěřeného úkolu;
- podpořit rozvoj komunikačních schopností a spolupráce dětí při jejich aktivní účasti na programu;
- rozvoj tvořivosti a sebevyjádření při zdobení knížecí korouhve.
Praktické pokyny
- program je určen maximálně pro jednu třídu
- program vyžaduje usazení žáků v kruhu (na židlích, popř. na koberci) s dostatečným volným prostorem uprostřed, kde se postupně tvoří obraz z didaktického materiálu
- před zahájením programu potřebuje lektor k přípravě prostoru a pomůcek čas alespoň 10 min.; v případě opakování programu pro několik tříd za sebou je vhodné, aby lektor nemusel střídat učebny
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
Mateřská škola:
- Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
- Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
- Dítě a společnost: dokáže porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých; zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
- Dítě a společnost: vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky (říci, co bylo zajímavé, co je zaujalo)
- Dítě a společnost: zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik (kreslit, používat barvy, modelovat, konstruovat, tvořit z papíru, tvořit a vyrábět z různých jiných materiálů, z přírodnin aj.)
1. stupeň ZŠ:
- ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
- ČJS-5-3-05 objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
- EV-5-1-03: dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách
- žák poznává národní kulturu, její duchovní hodnoty a posiluje vědomí ji chránit
- VV-3-1-03 vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření volí vhodné prostředky
Významné dny: státní svátek sv. Václava, hlavního patrona českého národa, 28. září; program lze ovšem realizovat kdykoli během roku
Symboly: svatováclavský knížecí štít a korouhev
Tradice: svatováclavská národní tradice, úcta k významným národním osobnostem
Použité metody:
- metodika pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta
- využití prožitkových aktivit k percepci i k vyjádření radostí i obtíží života
- propojení současného života s poselstvím odkazu knížete Václava
Výstupy a zkušenosti
Program je zařazen do nabídky Pedagogického centra od září 2019, dosud se ho zúčastnilo 9 tříd ZŠ a MŠ.