O biskupu Martinovi a adventním čekání
Tento program představí účastníkům tři významné světce, jejichž svátky slavíme ke konci roku. Jedná se o sv. Martina, sv. Barboru a sv. Mikuláše. Tito tři světci se mohou na první pohled zdát velice rozdílní, ale mají toho velmi mnoho společného. Každý z nich má zajímavý a barvitý život plný radosti a velkých rozhodnutí, ale i utrpení a překonávání velkých obtíží. Program se koná v rotundě sv. Martina na Vyšehradě, což ještě více prohlubuje zážitek z programu.
Lektoři programu:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- Představit sv. Martina, sv. Barboru a sv. Mikuláše
- poukázat na to, co mají společné a v čem se liší a jaký měli a mají význam
Praktické pokyny
- setkání před vchodem do rotundy sv. Martina
- program je poskytován ZDARMA
- v rotundě je možné v zimních měsících přitopit, přesto je dobré počítat s tím, že je v rotundě chladno
- do rotundy se vejde pouze jedna třída žáků (do 30 žáků)
- v rotundě je třeba chovat se klidně
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
- ČJL-5-1-01: čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
2. stupeň ZŠ:
- EV-9-1-08: analyzuje etické aspekty různých životních situací
Střední školy (podle RVP G):
- Člověk a společnost: zvládání základů společenskovědní analýzy a historické kritiky, k rozlišování mezi reálnými a fiktivními ději, k chápání proměnlivosti interpretace jevů a idejí v závislosti na vývoji jedince a společnosti;
- Člověk a společnost: rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti;
- Člověk a společnost: rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identity
- Umění a kultura/ Znakové výstupy výtvarného umění: rozlišuje umělecké slohy a umělecké směry (s důrazem na umění od konce 19. století do současnosti), z hlediska podstatných proměn vidění a stavby uměleckých děl a dalších vizuálně obrazných vyjádření
- Umění a kultura / Obrazové znakové systémy: na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
- Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti
Jazyk a jazyková komunikace: postihne smysl textu, vysvětlí důvody a důsledky různých interpretací téhož textu, porovná je a zhodnotí, odhalí eventuální dezinterpretace textu
Významné dny: 11. 11, 4. 12., 6. 12.
Symboly: plášť, mitra, pastýřská hůl, barborka, kalich, kniha, peníze
Tradice: slavení svátků sv. Martina, Barbory a Mikuláše
Použité metody:
- práce s obrazy
- práce s textem
- luštění šifer
Výstupy a zkušenosti:
Program je nabízen od roku 2018, zúčastnilo se ho zatím 12 tříd ze základních škol.