Naše kněžna LIDU-MILÁ
Představení kněžny Ludmily v jakomkoliv kostele, kde se nachází její obraz nebo socha. Její jméno odkazuje na její vztah k lidem naší země. Ludmila je kněžna milá svému lidu, tedy vpravdě "lidu-milá". Program je koncipován jako první seznámení s osobností kněžny Ludmily, kdy děti prostřednictvím prožitkových aktivit a s pomocí
symbolu knížecí koruny objevují životní příběh této
české kněžny a důvody úcty k ní.
Program začíná krátkou prohlídkou důležitých míst v kostele a během něho pak dojde k propojení důležitých momentů v životě kněžny Ludmily se symbolikou kostela.
Lektorka:
- Pavla Edita Herciková, Eliška Vrbová, Marie Zimmermannová
Cíle programu:
- představit žákům osobnost kněžny Ludmily i její význam pro naši zem a historii;
- poznávat počátky našeho státu a důležité hodnoty našich prvních panovníků;
- rozumět atributům vládce (koruna) jako symbolu svěřeného úkolu;
- podpořit rozvoj komunikačních schopností a spolupráce dětí při jejich aktivní účasti na programu;
- představit významné momenty života kněžny Ludmily ve vztahu k symbolice kostela.
Praktické informace
- program je určen maximálně pro jednu třídu
- program se může konat v jakémkoliv kostele, kde je možné si prohlédnout zobrazení kněžny Ludmily (případně jej tam lze přinést); pokud si místo neurčí sám pedagog, bude nabídnuto Pedagogickým centrem
- sraz s lektorem na domluveném místě v domluveném čase
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
Mateřská škola:
- Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
- Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
- Dítě a společnost: dokáže porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých; zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
- Dítě a společnost: vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky (říci, co bylo zajímavé, co je zaujalo)
- Dítě a společnost: zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik (kreslit, používat barvy, modelovat, konstruovat, tvořit z papíru, tvořit a vyrábět z různých jiných materiálů, z přírodnin aj.)
1. stupeň ZŠ:
- ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
- ČJS-5-3-05 objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
- EV-5-1-03: dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách
- žák poznává národní kulturu, její duchovní hodnoty a posiluje vědomí ji chránit
- VV-3-1-03 vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření volí vhodné prostředky
Významné dny: svátek sv. Ludmily 16.září; program však lze realizovat kdykoli během roku
Symboly: knížecí koruna
Tradice: svatoludmilská národní tradice, úcta k významným národním osobnostem
Použité metody:
- metodika pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta
- využití prožitkových aktivit k percepci i k vyjádření radostí i obtíží života
- propojení současného života s poselstvím odkazu kněžny Ludmily
Výstupy a zkušenosti
Program byl poprvé nabídnut v září 2018 ve verzi pro školu. V kostelích ho nabízíme od jara 2023.