Milostivé léto
O programu
Výraz 'milostivé léto' pochází z Bible a v jiných jazycích je překládán jako 'jubilejní rok'. Mělo by to být období vzájemného odpuštění si dluhů a vyhlášení svobody pro všechny jakkoliv zotročené členy společnosti. Podle Bible měl být takový rok vyhlášen jednou za 50 let, v katolické tradici je vyhlašován zpravidla po 25 letech. Česká veřejnost zná tento pojem ovšem také z mimořádných oddlužovacích opatření z posledních let.
Program chce vést žáky a studenty k úvahám nad smyslem a tradicí vyhlašování milostivého léta pro společnost a také nad tématem naděje, které je součástí motta letošního jubilejního roku 2025.

Lektoři programu: Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- umožnit žákům zamyslet se nad osobními preferencemi a zvyklostmi trávení času;
- motivovat žáky ke společné diskuzi na téma čas;
- rozlišit čas všedního a svátečního dne;
- povšimnout si různých životních etap;
- společně vytvořit parafrázovaný text na známý úryvek z knihy Kazatel;
- pokusit se ztišit a vnímat chvíli plynutí času.
Praktické pokyny
- program lze realizovat v sále Pedagogického centra, nebo ve škole; předpokládá možnost vytvoření kruhu ze židlí (popř. i stolů) a také práci ve skupinách
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
- EV-3-1-03 si osvojí základní vědomosti a dovednosti pro vytvoření sebeúcty a úcty k druhým
- ČJS-5-3-03 rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
- DV-5-1-03 rozpoznává témata a konflikty v situacích a příbězích; nahlíží na ně z pozic různých postav; zabývá se důsledky jednání postav
2. stupeň ZŠ:
- D-9-3-03 demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem
- D-9-4-04 vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám
ČJL-9-1-08 využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát
ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
Střední školy:
- Dějepis / Starověk: objasní židovství (vazbu mezi židovstvím a křesťanstvím) a další neevropské náboženské a kulturní systémy
Dějepis / Starověk: zdůvodní civilizační přínos vybraných starověkých společenství, antiky a křesťanství jako základních fenoménů, z nichž vyrůstá evropská civilizace
Dějepis / Středověk: objasní proces christianizace a její vliv na konstituování raně středověkých států v Evropě- Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
- Úvod do filozofie a religionistiky: posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem
Pojmy a hodnoty: milosrdenství, odpuštění, osvobození, naděje
Tradice: Jubilejní rok 2025
Použité metody:
- práce ve skupinách
- práce s texty
- reflexe a diskuze
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen v rámci Jubilejního roku 2025. Zatím nebyl realizován.