Milostivé léto

O programu

Výraz 'milostivé léto' pochází z Bible a v jiných jazycích je překládán jako 'jubilejní rok'. Mělo by to být období vzájemného odpuštění si dluhů a vyhlášení svobody pro všechny jakkoliv zotročené členy společnosti. Podle Bible měl být takový rok vyhlášen jednou za 50 let, v katolické tradici je vyhlašován zpravidla po 25 letech. Česká veřejnost zná tento pojem ovšem také z mimořádných oddlužovacích opatření z posledních let. 

Program chce vést žáky a studenty k úvahám nad smyslem a tradicí vyhlašování milostivého léta pro společnost a také nad tématem naděje, které je součástí motta letošního jubilejního roku 2025.

Lektoři programu: Pavla Edita Herciková 

Cíle programu:

  • umožnit žákům zamyslet se nad tématy odpuštění a milosrdenství v souvislostech různých životních situací;
  • seznámit žáky a studenty blíže s biblickým pojmem a pozdějšími tradicemi roku, označovaného také jako 'milostivé léto';
  • porozumět praxi jubilejních roků vyhlašovaných v církvi.

Praktické pokyny

  • program lze realizovat v sále Pedagogického centra, nebo ve škole; předpokládá možnost vytvoření kruhu ze židlí (popř. i stolů) a také práci ve skupinách

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

1. stupeň ZŠ:

  • EV-3-1-03 si osvojí základní vědomosti a dovednosti pro vytvoření sebeúcty a úcty k druhým
  • ČJS-5-3-03 rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
  • DV-5-1-03 rozpoznává témata a konflikty v situacích a příbězích; nahlíží na ně z pozic různých postav; zabývá se důsledky jednání postav

2. stupeň ZŠ:

  • D-9-3-03 demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem
  • D-9-4-04 vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám
  • ČJL-9-1-08 využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát

  • ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu

Střední školy:

  • Dějepis / Starověk: objasní židovství (vazbu mezi židovstvím a křesťanstvím) a další neevropské náboženské a kulturní systémy
  • Dějepis / Starověk: zdůvodní civilizační přínos vybraných starověkých společenství, antiky a křesťanství jako základních fenoménů, z nichž vyrůstá evropská civilizace
    Dějepis / Středověk: objasní proces christianizace a její vliv na konstituování raně středověkých států v Evropě

  • Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
  • Úvod do filozofie a religionistiky: posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem

Pojmy a hodnoty: milosrdenství, odpuštění, osvobození, naděje

Tradice: Jubilejní rok 2025

Použité metody:

  • práce ve skupinách
  • práce s texty
  • reflexe a diskuze

Výstupy a zkušenosti

Program je nabízen v rámci Jubilejního roku 2025. Zatím nebyl realizován.