Marina - příběh naděje

Demokratická republika Kongo se nachází ve střední Africe. I když oplývá velkým přírodním a nerostným bohatstvím, patří mezi rozvojové země, kde se většině obyvatel žije velmi těžce. Přestože můžeme mít pocit, že se nás osud této země nijak netýká a nemáme s ní nic společného, každý z nás má v kapse mobil a doma tablet nebo počítač, v nichž se s velkou pravděpodobností kousek Konga skrývá. Globalizace nás nutí nebýt lhostejnými k osudu lidí na druhé straně zeměkoule. Přestože se nedá udělat přítrž všem nespravedlnostem, může i obyčejný Čech podstatně změnit život obyčejného Konžana. – Právě díky moderním technologiím a propojenosti světa. O tom svědčí i český spolek Naše děti v Kongu, který pomáhá dětem ze sirotčince ve vesničce Loangu, v západní části DR Kongo.
Program chce žákům na příběhu holčičky Mariny přiblížit život jejich vrstevníků v Kongu. Pomáhá pochopit jejich každodenní radosti i starosti, seznámit se s jejich kulturou, jazykem, hrami, jídlem, či školní docházkou. Povídání je doprovázeno ukázkou fotografií a krátkých videí, předmětů z Konga i malou ochutnávkou pochutin a pohybovými hrami. Na program může navazovat dílna, kde děti vytvářejí záložky do knih nebo jiné předměty, které mohou být rozdány nebo prodány k propagaci a podpoře spolku Naše děti v Kongu nebo jiné neziskové organizace dle výběru žáků a pedagogů.
Lektoři:
Markéta Debroise
Cíle programu:- představit žákům život v jedné z rozvojových zemí
- seznámit žáky s jinou kulturou, jejíž znalost je vždy nezbytná ke společné spolupráci mezi různými národy
- vést žáky k toleranci rozdílného vidění světa, způsobu života a chování, která vede k mírovým řešením problémů mezi národy
- přemýšlet o propojenosti světa a o tom, jak může naše chování ovlivňovat život lidí na druhé straně zeměkoule
- hledat způsoby a prostředky, jak může každý z nás pozitivně ovlivňovat život jiných lidí
Praktické pokyny
- program lze uskutečnit ve škole nebo v sále Pedagogického centra v Jindřišské 30
- k programu je vhodný dataprojektor nebo interaktivní tabule, u menších dětí pracujeme jen s vytištěnými fotografiemi
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
Mateřská škola:
- Dítě a jeho psychika/Jazyk a řeč: vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; porozumět slyšenému; formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat; učit se zpaměti krátké texty (reprodukovat říkanky, písničky, pohádky, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu apod.)
- Dítě a jeho tělo: vědomě napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
- Dítě a ten druhý: chápat, že všichni lidé (děti) mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný (jinak vypadá, jinak se chová, něco jiného umí či neumí apod.), že osobní, resp. osobnostní odlišnosti jsou přirozené
- Dítě a svět: vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý – jak svět přírody, tak i svět lidí (mít elementární povědomí o existenci různých národů a kultur, různých zemích, o planetě Zemi, vesmíru apod.)
1. stupeň Základní školy:
- HV-3-1-01 zpívá v jednohlase
- TV-3-1-02 zvládá v souladu s individuálními předpoklady jednoduché pohybové činnosti jednotlivce nebo činnosti prováděné ve skupině; usiluje o jejich zlepšení
- ČSP-3-1-01 vytváří jednoduchými postupy různé předměty z tradičních i netradičních materiálů
- DV-5-1-03 rozpoznává témata a konflikty v situacích a příbězích; nahlíží na ně z pozic různých postav; zabývá se důsledky jednání postav
- VV-5-1-05 osobitost svého vnímání uplatňuje v přístupu k realitě, k tvorbě a interpretaci vizuálně obrazného vyjádření
Průřezová témata
- Osobnostní a sociální výchova (rozvoj schopností poznávání, kreativita, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace a kompetice, hodnoty, postoje, praktická etika)
- Výchova k myšlení v Evropských a globálních souvislostech (Evropa a svět nás zajímá)
- Multikulturní výchova (kulturní diference, lidské vztahy, etnický původ, multikulturalita, princip sociálního smíru)
Významné dny: 20.2. – světový den frankofonie, 25. 5. Den Afriky, 16. 6. Den afrického dítěte, Giving Tuesday (úterý po Dni díkůvzdání v USA – konec listopadu) – Světový den štědrosti a dobrých skutků;
Program lze ovšem realizovat kdykoli během roku.
Použité metody:
- brainstorming
- vyprávění
- smyslové učení
- zážitkové učení
- společná reflexe
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od února 2025.