Marina - příběh naděje


Demokratická republika Kongo se nachází ve střední Africe. I když oplývá velkým přírodním a nerostným bohatstvím, patří mezi rozvojové země, kde se většině obyvatel žije velmi těžce. Přestože můžeme mít pocit, že se nás osud této země nijak netýká a nemáme s ní nic společného, každý z nás má v kapse mobil a doma tablet nebo počítač, v nichž se s velkou pravděpodobností kousek Konga skrývá. Globalizace nás nutí nebýt lhostejnými k osudu lidí na druhé straně zeměkoule. Přestože se nedá udělat přítrž všem nespravedlnostem, může i obyčejný Čech podstatně změnit život obyčejného Konžana. – Právě díky moderním technologiím a propojenosti světa. O tom svědčí i český spolek Naše děti v Kongu, který pomáhá dětem ze sirotčince ve vesničce Loangu, v západní části DR Kongo.

Program chce žákům na příběhu holčičky Mariny přiblížit život jejich vrstevníků v Kongu. Pomáhá pochopit jejich každodenní radosti i starosti, seznámit se s jejich kulturou, jazykem, hrami, jídlem, či školní docházkou. Povídání je doprovázeno ukázkou fotografií a krátkých videí, předmětů z Konga i malou ochutnávkou pochutin a pohybovými hrami. Na program může navazovat dílna, kde děti vytvářejí záložky do knih nebo jiné předměty, které mohou být rozdány nebo prodány k propagaci a podpoře spolku Naše děti v Kongu nebo jiné neziskové organizace dle výběru žáků a pedagogů.  

Lektoři:

Markéta Debroise

Cíle programu:
  • představit žákům život v jedné z rozvojových zemí
  • seznámit žáky s jinou kulturou, jejíž znalost je vždy nezbytná ke společné spolupráci mezi různými národy
  • vést žáky k toleranci rozdílného vidění světa, způsobu života a chování, která vede k mírovým řešením problémů mezi národy
  • přemýšlet o propojenosti světa a o tom, jak může naše chování ovlivňovat život lidí na druhé straně zeměkoule
  • hledat způsoby a prostředky, jak může každý z nás pozitivně ovlivňovat život jiných lidí

Praktické pokyny

  • program lze uskutečnit ve škole nebo v sále Pedagogického centra v Jindřišské 30
  • k programu je vhodný dataprojektor nebo interaktivní tabule, u menších dětí pracujeme jen s vytištěnými fotografiemi

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

Mateřská škola:

  • Dítě a jeho psychika/Jazyk a řeč: vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; porozumět slyšenému; formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat; učit se zpaměti krátké texty (reprodukovat říkanky, písničky, pohádky, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu apod.)
  • Dítě a jeho tělo: vědomě napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
  • Dítě a ten druhý: chápat, že všichni lidé (děti) mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný (jinak vypadá, jinak se chová, něco jiného umí či neumí apod.), že osobní, resp. osobnostní odlišnosti jsou přirozené
  • Dítě a svět: vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý – jak svět přírody, tak i svět lidí (mít elementární povědomí o existenci různých národů a kultur, různých zemích, o planetě Zemi, vesmíru apod.)


1. stupeň Základní školy:

  • HV-3-1-01 zpívá v jednohlase
  • TV-3-1-02 zvládá v souladu s individuálními předpoklady jednoduché pohybové činnosti jednotlivce nebo činnosti prováděné ve skupině; usiluje o jejich zlepšení
  • ČSP-3-1-01 vytváří jednoduchými postupy různé předměty z tradičních i netradičních materiálů
  • DV-5-1-03 rozpoznává témata a konflikty v situacích a příbězích; nahlíží na ně z pozic různých postav; zabývá se důsledky jednání postav
  • VV-5-1-05 osobitost svého vnímání uplatňuje v přístupu k realitě, k tvorbě a interpretaci vizuálně obrazného vyjádření

Průřezová témata

  • Osobnostní a sociální výchova (rozvoj schopností poznávání, kreativita, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace a kompetice, hodnoty, postoje, praktická etika)
  • Výchova k myšlení v Evropských a globálních souvislostech (Evropa a svět nás zajímá)
  • Multikulturní výchova (kulturní diference, lidské vztahy, etnický původ, multikulturalita, princip sociálního smíru)


Významné dny: 20.2. – světový den frankofonie, 25. 5. Den Afriky, 16. 6. Den afrického dítěte, Giving Tuesday (úterý po Dni díkůvzdání v USA – konec listopadu) – Světový den štědrosti a dobrých skutků;

Program lze ovšem realizovat kdykoli během roku. 

Použité metody:

  • brainstorming
  • vyprávění
  • smyslové učení
  • zážitkové učení
  • společná reflexe

Výstupy a zkušenosti

Program je nabízen od února 2025.