Kudy kráčeli panovníci?
O programu
Katedrála sv. Víta byla a je považována za duchovní centrum naší země. Propojuje se v ní historie českého národa s jeho současností. V programu se děti seznámí se stručnou historií místa, se zakladateli katedrály a významem, jaký jí přikládali. Vysvětlíme si, k čemu slouží katedrála dnes a navštívíme kapli sv. Václava, kde si prohlédneme výzdobu. Upozorníme i na zde uchovávané korunovační klenoty a osobnost Karla IV. V závěru katedrály si prohlédneme hroby panovníků a biskupů.
Lektoři:
- Eliška Vrbová

Cíle programu:
- Představit dětem prostor katedrály
- Seznámit je s důležitými osobnostmi českých dějin
Praktické pokyny
- sraz je před vstupem do katedrály
- pokud program začíná mezi 8:00 a 8:30, je zdarma; pokud se bude konat v době turistických prohlídek, tedy od 9:00 a později, je třeba předem zakoupit vstupenku na dohodnuté datum za 150 Kč/třída v pokladně Správy pražského hradu (do 30 žáků včetně a 2 pedagogů). Pro větší skupinu je třeba zakoupit dvě vstupenky. Při nákupu vstupenky je třeba předložit seznam žáků a členů pedagogického doprovodu potvrzeného ředitelstvím školy.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
Mateřská škola:
- Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
- Dítě a ten druhý: dokáže porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad; spolupracovat s ostatními; respektovat potřeby jiného dítěte, dělit se s ním o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělit si úkol s jiným dítětem apod.; vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc
1. stupeň Základní školy:
- ČJS-3-3-01 využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu
- VV-3-1-04interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnává se svou dosavadní zkušeností
- ČSP-3-1-02 pracuje podle slovního návodu a předlohy
- EV-3-1-06 využívá prvky tvořivosti při společném plnění úkolů
- EV-3-1-07 reflektuje situaci druhých a adekvátně poskytuje pomoc
Významné dny: Den vzniku samostatného Československa 28. října, svátek sv. Václava 28. září
Symboly: kříž, svatozář, atributy českých patronů
Tradice: svatováclavský chorál
Použité metody:
- výklad navazující na zkušenosti a znalosti dětí
- pozorování a hledání nástěnných maleb ve svatováclavské kapli
- hledání českých patronů ve výzdobě chrámu a její interpretace
Výstupy a zkušenosti
Program už byl realizován pro 7 skupin dětí z mateřských škol.