Kudy kráčeli panovníci?

O programu

Katedrála sv. Víta byla a je považována za duchovní centrum naší země. Propojuje se v ní historie českého národa s jeho současností. V programu se děti seznámí se stručnou historií místa, se zakladateli katedrály a významem, jaký jí přikládali. Vysvětlíme si, k čemu slouží katedrála dnes a navštívíme kapli sv. Václava, kde si prohlédneme výzdobu. Upozorníme i na zde uchovávané korunovační klenoty a osobnost Karla IV. V závěru katedrály si prohlédneme hroby panovníků a biskupů.

Lektoři:

  • Eliška Vrbová

Cíle programu:

  • Představit dětem prostor katedrály
  • Seznámit je s důležitými osobnostmi českých dějin

Praktické pokyny

  • sraz je před vstupem do katedrály
  • pokud program začíná mezi 8:00 a 8:30, je zdarma; pokud se bude konat v době turistických prohlídek, tedy od 9:00 a později, je třeba předem zakoupit vstupenku na dohodnuté datum za 150 Kč/třída v pokladně Správy pražského hradu (do 30 žáků včetně a 2 pedagogů). Pro větší skupinu je třeba zakoupit dvě vstupenky. Při nákupu vstupenky je třeba předložit seznam žáků a členů pedagogického doprovodu potvrzeného ředitelstvím školy.

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

Mateřská škola:

  • Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
  • Dítě a ten druhý: dokáže porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad; spolupracovat s ostatními; respektovat potřeby jiného dítěte, dělit se s ním o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělit si úkol s jiným dítětem apod.; vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc

1. stupeň Základní školy:

  • ČJS-3-3-01 využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu
  • VV-3-1-04interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnává se svou dosavadní zkušeností
  • ČSP-3-1-02 pracuje podle slovního návodu a předlohy
  • EV-3-1-06 využívá prvky tvořivosti při společném plnění úkolů
  • EV-3-1-07 reflektuje situaci druhých a adekvátně poskytuje pomoc

Významné dny: Den vzniku samostatného Československa 28. října, svátek sv. Václava 28. září

Symboly: kříž, svatozář, atributy českých patronů

Tradice: svatováclavský chorál

Použité metody:

  • výklad navazující na zkušenosti a znalosti dětí
  • pozorování a hledání nástěnných maleb ve svatováclavské kapli
  • hledání českých patronů ve výzdobě chrámu a její interpretace

Výstupy a zkušenosti

Program už byl realizován pro 7 skupin dětí z mateřských škol.