Kostel jako součást obce
Program je zaměřen na kostel jako místo, které je součástí obce nebo části města, kde žáci navštěvují školu nebo žijí. V programu se dozvědí, kdy a proč zde byl kostel postaven, a to v historických souvislostech, které mohou již znát.
Na základě architektury a výzdoby konkrétního kostela jim budou přiblíženy historické slohy a symbolika jednotlivých předmětů a maleb, které jsou v kostele k vidění.
Všechny výše uvedené věci a osoby spojují hodnoty, na které ukazuje sám kostel. V první řadě je to víra v Boha, a také hodnoty, které jsou vlastní a drahé všem lidem v naší kulturní oblasti. Ty budeme se žáky objevovat. na základě reálií, které nám poskytuje výzdoba kostela.
Lektoři programu:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- seznámit žáky s historií vybraného kostela, zejména s důvody jeho postavení
- ukázat žákům na konkrétní architektuře a výzdobě kostela ukázky historických slohpů a typů uměleckých předmětů
- pomoci jim objevit smysl extence této stavby ve vztahu k lidskému životu
- vytvořit pro žáky prostor k uvažování nad hodnotami, které jsou lidem společné a které stojí za to chránit
Praktické pokyny
- V případě, že máte zájem o program v určitém kostele, uveďte to, prosíme, v přihlašovacím formuláři do pole "Prostor na poznámky". Naši lektoři domluví možnost realizace s duchovní správou kostela a vytvoří verzi programu pro tento kostel.
- Program je třeba dotvořit na základě místa a věku žáků, proto je třeba ho objednat s určitým předstihem.
- Sraz s lektorem je vždy před kostelem v předem dohodnutý čas.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
- ČJS-3-3-03 uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost
- EV-3-1-03 si osvojí základní vědomosti a dovednosti pro vytvoření sebeúcty a úcty k druhým
- VV-3-1-04: interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnává se svojí dosavadní zkušeností
- žák poznává národní kulturu, její duchovní hodnoty a posiluje vědomí ji chránit
V oblasti Osobnostní a sociální výchovy:
- rozvíjet schopnost žáků vnímat symboly a symbolicky zobrazovat "neviditelné" skutečnosti.
2. stupeň ZŠ:
- D-9-1-03: orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu
- EV-9-1-02: respektuje velikost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí
- VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
- Poznávání národní kultury, její duchovní hodnoty a vědomí ji chránit
SŠ:
- Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti
- Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
- Člověk a společnost: rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identity
Významné dny: slavení posvícení (den posvěcení kostela)
Symboly: světlo, voda, kříž a další dle místního kostela
Tradice: vedení farní kroniky a matrik (může být součástí)
Použité metody:
- práce s výtvarnými díly umístěnými v kostele, propojování s historickými událostmi
- rozhovor - uvažování o hodnotách spojených s odkazem našich předků a s jejich aktuálností dnes
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od listopadu 2021, byl realizován v kostele sv. Václava na Proseku v Praze, zúčastnily se ho 2 čtvrté a 3 páté třídy místní ZŠ. Dále byl realizován v kostele sv. Cyrila a Metoděje v Nebušicích pro dvě 2. třídy ZŠ.