Kostel jako obraz lidského života
O programu
Tento program lze realizovat v jakémkoliv kostele, spojuje v sobě místní historii z období vzniku kostela, symboliku jednotlivých částí prostoru kostela a představení života a ideálů světce, jehož jméno kostel nese, případně události, k níž se jeho jméno vztahuje. Program vytváříme na objednávku školy po dohodě s místní duchovní správou kostela.
Lektoři: Eliška Vrbová
Cíle programu:
- přestavit žákům kostel v místě, kde žijí, nebo které je zajímá, a uvést je do smyslu jeho existence
- seznámit žáky s novými názvy předmětů a míst v kostele a s jejich účelem
- představit žákům symboliku jednotlivých částí kostela jako obraz lidského života a ilustrovat tento způsob přemýšlení o lidském životě na příkladu světce, podle kterého je kostel pojmenován
- zapojit žáky do výtvarného nebo slovního vyjádření svých postojů k hodnotám, které místní patron kostela představuje
Praktické pokyny
- V případě, že máte zájem o program v určitém kostele, uveďte to, prosíme, v přihlašovacím formuláři do pole "Prostor na poznámky". Naši lektoři domluví možnost realizace s duchovní správou kostela a vytvoří verzi programu pro tento kostel.
- Program je třeba dotvořit na základě místa a věku žáků, proto je třeba ho objednat s určitým předstihem.
- V případě, že nemáte vybraný konkrétní kostel, lze program uskutečnit v Praze, v kostele sv. Jindřicha a Kunhuty.
- Sraz s lektorem je vždy před kostelem v předem dohodnutý čas.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
- ČJS-3-3-03 uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost
- EV-3-1-03 si osvojí základní vědomosti a dovednosti pro vytvoření sebeúcty a úcty k druhým
- VV-3-1-04: interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnává se svojí dosavadní zkušeností
- VV-5-1-03 při tvorbě vizuálně obrazných vyjádření se vědomě zaměřuje na projevení vlastních životních zkušeností i na tvorbu vyjádření, která mají komunikační účinky pro jeho nejbližší sociální vztahy
- žák poznává národní kulturu, její duchovní hodnoty a posiluje vědomí ji chránit
2. stupeň ZŠ:
- EV-9-1-02: respektuje velikost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí
- EV-9-1-08: analyzuje etické aspekty různých životních situací
- VO-9-2-02 posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
- VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
- Poznávání národní kultury, její duchovní hodnoty a vědomí ji chránit
SŠ:
- Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti
- Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
- Člověk a společnost: rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identity
Významné dny: výroční den posvěcení kostela
Symboly a místa: vstupní portál, předsíň, loď, presbytář, vítězný oblouk, kazatelna, křtitelnice, zpovědnice, oltář, ambon
Tradice: slavení posvícení (den posvěcení kostela), vedení farní kroniky a matrik (může být součástí)
Použité metody:
- prohlídka a pozorování uspořádání a výzdoby kostela, hledání zadaných předmětů a míst
- aktivní účast žáků při objevování životního příběhu patrona kostela, výtvarná činnost
- rozhovor se žáky - hledání hodnot, ideálů a přesahů
Výstupy a zkušenosti
Program byl poprvé vytvořen a vyzkoušen v říjnu 2018 v kostele sv. Aloise Gonzagy v Uhlířských Janovicích, kde se ho zúčastnily 2 třídy z prvního stupně ZŠ a 11 tříd ze druhého stupně ZŠ.