Josef Toufar — oběť komunismu
Josef Toufar byl jednou z mnoha obětí komunistické perzekuce v padesátých letech 20. století. Působil jako kněz římskokatolické církve, jehož přáním bylo starat se co nejlépe o jemu svěřené lidi. Jeho záměr se však nelíbil komunistům, kteří právě v těch oblastech, kde působil, měli silné postavení. Událost záhadně se pohybujícího křížku v kostele, který spravoval, byla vodou na jejich mlýn a roztočila ničivé kolo zatčení, mučení a následné smrti tohoto kněze. V programu, který se bude odehrávat pod širým nebem u Pomníku obětem komunismu na Újezdě, se žáci seznámí s jednotlivými událostmi života J. Toufara v kontrastu se životem jeho vyšetřovatele L. Máchy a v kontextu doby komunismu.
Lektor:
- David Žofák
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- představit žákům osobnost a život kněze Josefa Toufara
- umožnit žákům zamyslet se nad svými životními hodnotami
- podpořit jejich osobnostní a sociální rozvoj uvažováním nad položenými otázkami
- posílit jejich vztah k naší zemi a jejím hrdinům
Praktické pokyny
- program probíhá u Pomníku obětem komunismu na Újezdě za nedeštivého počasí
- program poskytujeme ZDARMA
- sraz s lektorem pod schodištěm (zastávka tramvaje Újezd)
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
2. stupeň Základní školy:
- ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
- EV-9-1-02: respektuje velikost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí
- EV-9-1-08: analyzuje etické aspekty různých životních situací
- EV-9-1-10: aplikuje postoje a způsobilost, které rozvíjejí mezilidské vztahy
- VO-9-2-02 posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
- žák se učí překonávat stereotypy a předsudky
- Rozvíjení zájmu o současnost a minulost vlastního národa i jiných kulturních společenství, utváření a upevňování vědomí přináležitosti k evropské kultuře
- Moderní doba: charakterizuje dvě světové války, dokumentuje sociální, hospodářské a politické důsledky
Průřezová témata / Osobnostní a sociální výchova / Morálka všedního dne: jak hodnotím morálku vlastního jednání a jak rozlišuji mezi dobrem a zlem ve svém životě; jak mohu rozvíjet dobré vztahy k lidem; jak se mohu angažovat ve prospěch druhých lidí (pomoc, spolupráce, podíl na demokratickém fungování společnosti, osobní angažovanost ve společenských otázkách)
Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
Úvod do filozofie a religionistiky: posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem
rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti
Střední školy (podle RVP pro gymnázia):
Významné dny:
- 14.7.1902 - datum narození, 25.2.1950 - datum smrti
Symboly: kněžský oděv, kříž
Tradice: tzv. Číhošťský zázrak
Použité metody:
- práce s textem
- práce se symboly
Výstupy a zkušenosti
Program byl realizován jednou v červnu 2024 pro 5. třídu ZŠ (20 žáků).