Jak vznikala Bible
Při snaze o porozumění literárnímu dílu, které je svým vznikem dějinně i kulturně vzdálené, může být pro žáky zajímavé pokusit se vžít do role těch, kdo text formulovali. Žáci si ve skupinách proto nejprve vyzkouší redakční zpracování různých literárních materiálů a reflexí na tutéž událost z běžného života. Zpětně pak budou odhadovat, jaké materiály měla k dispozici sousední skupina. Získanou zkušenost se na závěr pokusíme aplikovat na zvolený biblický text. Programem žáky provede lektorka, která má vystudovanou biblickou teologii a připravovala řadu projektů s biblickou tématikou.
Doporučená délka programu je 90 minut, aby měli žáci dostatek času pro práci ve skupinách a její reflexi, v případě potřeby však lze program pojmout více informativně a zkrátit jej na 45 minut.
Lektoři:
- Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- pomoci žákům porozumět procesu vzniku starých textů, zejména s ohledem na biblické texty
Praktické pokyny
- program má délku jedné až dvou vyučovacích hodin
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
2. stupeň Základní školy:
D-9-3-03 demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem
ČJL-9-1-09 uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezi větného navazování
ČJL-9-1-08 využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát
ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
Střední školy (podle RVP pro gymnázia):
Jazyk a jazyková komunikace: rozliší a specifikuje jednotky vyprávění (časoprostor, vypravěč, postavy) a zhodnotí jejich funkci a účinek na čtenáře
Jazyk a jazyková komunikace: rozezná typy promluv a vyprávěcí způsoby a posoudí jejich funkci v konkrétním textu
Jazyk a jazyková komunikace: při interpretaci literárního textu ve všech jeho kontextech uplatňuje prohloubené znalosti o struktuře literárního textu, literárních žánrech a literárněvědných termínech
Dějepis / Starověk: objasní židovství (vazbu mezi židovstvím a křesťanstvím) a další neevropské náboženské a kulturní systémy
Jazyk a jazyková komunikace: postihne smysl textu, vysvětlí důvody a důsledky různých interpretací téhož textu, porovná je a zhodnotí, odhalí eventuální dezinterpretace textu
Jazyk a jazyková komunikace: identifikuje využití jednoho textu v textu jiném (intertextovost) a objasní jeho funkci a účinek na čtenáře
Tradice: křesťanská, židovská
Použité metody:
práce ve skupinách s různými texty, vztahujícími se k téže události, kompilace do jediného výsledného textu se snahou nevynechat důležité údaje a současně ve výsledném textu zachovat bohatství forem projevu, současně s možností připojení intencí redaktorů
aplikace získaných zkušeností žáků na práci s biblickým textem
vyzkoušení si práce literární kritiky při pokusu rozlišit původní literární prameny, popř. také literární druhy
prezentace výsledků práce ve skupinách: ostatní skupiny odhadují, kdo mohl co vyprávět, nebo jaké zdroje mohly být předlohou
Výstupy a zkušenosti
Program byl vícekrát vyzkoušen, v rámci působení Pedagogického centra je pak nabízen od jara 2019 a vyzkoušely si jej dvě SŠ.