Izrael - svědek vánočního příběhu
Vánoce se svým příběhem jsou pro většinu obyvatel této země součástí kultury. Vánoční příběh se nicméně neudál v Čechách, ale na Blízkém východě. Do reálií oblasti i doby tohoto příběhu žáky uvede a pomůže jim objevit zajímavé souvislosti lektorka, která v Izraeli studovala a několik let žila. Program je podpořen fotografickou dokumentací z odpovídajících lokalit.
Lektorka: Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- přiblížit reálie vánočního příběhu v širších souvislostech;
- seznámit se s obsahem biblického příběhu;
- poznat jeho geografické, klimatické, historicko-politické, kulturní a kultické pozadí;
- porozumět tradicím, z nichž vychází podoba křesťanského slavení vánočních svátků;
- hledat společně s žáky poselství Vánoc a diskutovat o tom, jak se může projevit v jejich konkrétních životech.
Praktické pokyny
- realizace programu vyžaduje dataprojektor
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
2. stupeň ZŠ:
D-9-3-03 demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem
- D-9-3-03p, D-9-3-04p popíše život v době nejstarších civilizací
- ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
Střední školy (podle RVP pro gymnázia):
- Dějepis/Starověk: zdůvodní civilizační přínos vybraných starověkých společenství, antiky a křesťanství jako základních fenoménů, z nichž vyrůstá evropská civilizace
- Dějepis/Starověk: objasní židovství (vazbu mezi židovstvím a křesťanstvím) a další neevropské náboženské a kulturní systémy
Významné období: Advent a Vánoce
Symboly: hvězda, cesta, zrození, rodičovství, obdarování, dárci a dary
Tradice: oslavy nově narozeného života / dítěte, křesťanské slavení Vánoc
Použité metody:
- uvedení do souvislostí za pomoci promítání powerpointové prezentace
- prezentace některých předmětů a názorných pomůcek souvisejících z tématem
- diskuze se žáky
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od prosince 2017 a celkem se ho zúčastnilo 23 skupin ze základních a středních škol.