Hvězda naděje
Každoročně se opakující vánoční svátky přicházejí do reality všedního života, která nemusí být vždy idylická. Také reálný vánoční příběh se neudál v ideální době a podmínkách, jeho hodnotou a nábojem je naděje, vstupující jako světlo vánoční hvězdy do temnot nejistot, ve kterých člověk žije. Tento program má za cíl zážitkovou metodou propojit osobní situaci žáků s realitou situace vánočního příběhu přinášejícího však naději.
Lektorka: Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- zamyslet se nad nadějí jako vnitřním rozměru vánočního příběhu;
- reflektovat symboliku hvězdy a světla, spojenou s Vánoci;
- uvědomění si vlastních nadějí;
- rozvoj empatie s životními příběhy a pocity druhých.
Praktické pokyny
- program je určen pro jednu třídu, při spojování tříd je doporučený počet 30 žáků a méně
- program vyžaduje usazení žáků v kruhu (na židlích, popř. na koberci) s dostatečným volným prostorem uprostřed, kde se postupně tvoří obraz z didaktického materiálu
- před zahájením programu potřebuje lektor k přípravě prostoru a pomůcek čas alespoň 10 min.; v případě opakování programu pro několik tříd za sebou je vhodné, aby lektor nemusel střídat učebny
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
2. stupeň ZŠ:
ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
- VO-9-1-08
objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i
odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní
postoje k menšinám
- DV-9-1-04
prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt;
uvědomuje si analogie mezi fiktivní situací a realitou
EV-9-1-02: respektuje velikost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí
EV-9-1-03: analyzuje a aplikuje empatii v kolektivu
- EV-9-1-08
analyzuje etické aspekty různých životních situací
- EV-9-1-10: aplikuje postoje a způsobilost, které rozvíjejí mezilidské vztahy
Významné dny: doba vánoční
Symboly: kamínek (jeden z mnoha, tvrdost, lhostejnost); vánoční hvězda (jako symbol Vánoc); světlo ve tmě (zpřítomnění vánočních událostí)
Tradice: zdobení stromečků i ulic vánočními hvězdami; používání efektu světla ve tmě; koledy
Použité metody:
- komunikační a evokační metody
- prožitkové metody s aktivním zapojením žáků při tvorbě společného obrazu uprostřed komunitního kruhu
- použita metodika pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od roku 2017, celkem se ho zúčastnilo 9 skupin ze základních škol.