Dialog dvou obrazů o cestě ke svobodě
O programu
V roce 1937 provedla německá armáda kobercový nálet na španělské město Guernica. Tato událost se stala díky stejnojmennému obrazu Pabla Picassa symbolem destruktivní síly války na nevinných lidských životech a posléze také protiválečným symbolem. Na Guerniku reagoval Marc Chagall nejprve obrazem, se kterým nebyl spokojen, a to ho vedlo k jiné koncepci obrazu, který nese název Bílé ukřižování. Proč si vybral právě velikonoční motiv? O čem vede dialog s Guernikou? Jaké poselství o naději mají tyto obrazy pro naši dobu?
Lektoři programu:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- nahlédnout do vyjadřování umělců prostřednictvím obrazu k aktuálním otázkám své doby
- vytvořit prostor k diskuzi mezi žáky o důvodech a prostředcích válečných konfliktů a zdrojích naděje na řešení rizikových situací
- nabídnout inspiraci, kterou poskytuje v takových úvahách velikonoční příběh nejen umělcům
Praktické pokyny
- program je určen pro jednu třídu do 30 žáků, lze jej využít například ve dvouhodinovém odpoledním semináři
- lektor využívá pracovní listy obrazy a promítání powerpointové prezentace
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP pro gymnázia:
- Dějepis / Starověk: zdůvodní civilizační přínos vybraných starověkých společenství, antiky a křesťanství jako základních fenoménů, z nichž vyrůstá evropská civilizace
- Dějepis / Starověk: objasní židovství (vazbu mezi židovstvím a křesťanstvím) a další neevropské náboženské a kulturní systémy
- Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
- Průřezová témata / Osobnostní a sociální výchova / Morálka všedního dne: jak hodnotím morálku vlastního jednání a jak rozlišuji mezi dobrem a zlem ve svém životě; jak mohu rozvíjet dobré vztahy k lidem; jak se mohu angažovat ve prospěch druhých lidí (pomoc, spolupráce, podíl na demokratickém fungování společnosti, osobní angažovanost ve společenských otázkách)
- Průřezová témata / Mediální výchova / Účinky mediální produkce a vliv médií: vlivy celospolečenské a kulturní (vliv na jazykovou kulturu, sdílené společenské hodnoty, stabilitu společnosti, sport apod.)
Významné dny: výročí spojená s válkami nebo dny věnovanými míru
Použité metody:
- práce s historickými dokumenty
- četba symboliky obrazů a jejich porovnávání, hledání poselství obrazů
- rozhovor o aktuálnosti poselství obou autorů
Výstupy a zkušenosti
Jedná se o program vyzkoušený v několika skupinách s dospělými. V projektu Výchova a hodnoty je nabídnut jako novinka od roku 2018.