Co je pro mě štěstí?

Každý člověk touží být šťastný. Štěstí ale můžeme vnímat různě. Co je štěstí pro jednoho každého z nás? Shodneme se na něčem společně? Známe někoho, o kom bychom mohli říci, že je šťastný, nebo že prožil šťastný život? Základem tohoto programu je práce ve skupinách a společná tvorba plakátů na téma 'štěstí'. Na závěr proběhne společná reflexe výsledných plakátů a názorů, na kterých se skupiny shodly. 

Program byl vytvořen Školou Cyril Mooney a je převzat ze série učebnic My jsme svět. Poznámka: o škole Cyril Mooney viz www.skolacyril.cz

Lektoři programu: Eiška Vrbová, Pavla Edita Herciková, Radek Búbela, Markéta Debroise

Cíle programu:

  • umožnit žákům zamyslet se nad osobními představami o štěstí;
  • dokázat formulovat vlastní názory a společně diskutovat na téma štěstí;
  • zakomponovat výsledky diskuze ve skupině do společného výtvarného vyjádření;
  • dokázat klasifikovat způsoby dosahování štěstí;
  • zamyslet se nad vztahem štěstí jednotlivých lidí navzájem.

Praktické pokyny

  • k realizaci programu je potřeba mít k dispozici stoly ke společné výtvarné činnosti a následně prostor k reflexi celé třídy, nejléme v kruhu na židlích. 

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

2. stupeň ZŠ:

  • ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
  • DV-9-1-04 prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt; uvědomuje si analogie mezi fiktivní situací a realitou
  • EV-9-1-02: respektuje velikost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí

  • EV-9-1-08 analyzuje etické aspekty různých životních situací

  • EV-9-1-10: aplikuje postoje a způsobilost, které rozvíjejí mezilidské vztahy

  • VV-9-1-02 užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností, zkušeností získaných ostatními smysly a k zaznamenání podnětů z představ a fantazie 


Použité metody:

  • osobní reflexe pojmu štěstí
  • skupinová práce: diskuze ve skupinách a tvorba plakátu
  • společná reflexe práce ve skupinách
  • společné formulování závěrečného shrnutí

Výstupy a zkušenosti

Program je nově nabízen od podzimu 2024.