KDYŽ SE NEBE POTKÁ SE ZEMÍ
České nebe — 28 ilustračních karet
Sada 28 karet s ilustracemi světců, kteří pocházejí z české země, nebo zde žili, nebo jsou často uctíváni, vznikla jako jedna z didaktických pomůček v rámci projektu "České nebe". Tento projekt připravilo a realizovalo Pedagogické centrum Arcibiskupství pražského v roce 2022—2023 ve spolupráci se spolkem Svatá Ludmila.
Karty zobrazují celkem 30 osobností z různých období:
- období zahrnuje první tisíciletí a jedná se zejména o prvokřesťanské mučedníky
- období představuje světce, kteří žili a působili v naší zemi během středověku
- období se týká novověku, a to zejména 19. a 20. století s jednou výjimkou mučedníků ze 17. století
Ilustrace nabízejí nejen pohled do tváře, jak si ji přestavuje autorka na základě dostupných pramenů, ale také typické atributy a předměty dokreslující životní poslání či prostředí zobrazených osobností. Série se věnuje osobnostem z různých období naší historie. Byli vybráni převážně lidé, kteří byli kanonizovaní (tj. prohlášeni římskokatolickou církví za svaté), ale soubor obsahuje také karty osobností, u nichž příprava kanonizace teprve probíhá (kanonizace je náročný proces probíhající podle předem stanovených pravidel a pokud je úspěšný, je osoba zařazena do oficiálního kalendáře světců).
Tento dějinný přístup k tématu světců umožňuje ukázat roli křesťanství ve společnosti v různých obdobích naší historie a podíl jednotlivců a církve na jejím postupném proměňování. Má vést k přemýšlení o hodnotách, které patří ke "společnému dobru" všech lidí a jsou nadčasové. Skrze karty a příběhy, na které odkazují, můžeme přemýšlet o vlastních hodnotách, postojích a prioritách.
Zadní strana všech karet je stejná. Motiv stromu připomíná několik symboliku několika stromů z Bible:
- může to být strom života, který ukazuje na původ lidí od Boha Stvořitele, jeho láskyplnou péči o člověka a zodpovědnost, kterou člověku předal svým pověřením pečovat o svět a také jej rozvíjet. Viz Gn 1, xxxxx;
- může to být strom, který vyrostl z malého semínka, aby sloužil živým tvorům, jak o tom vypráví Ježíš v Evangeliu v podobenství o hořčičném semeni. Je svědectvím o ohromné síle, která byla Stvořitelem vložena do všeho živého, a to i do nejmenšího semene, a má potenciál k růstu. Viz Mt 13, 32—33;
- může to být keř vinné révy, jehož kmen je jakoby spletený z větví určených k tomu, aby zůstávali součástí keře a tak nesly hojné ovoce. Tento obraz představil Ježíš svým učedníkům při Poslední večeři (viz Jan 15,
České nebe — 28 ilustračních karet jsou didaktickou pomůckou, která může mít mnoho využití. Její součástí jsou materiály, které najdete níže v sekcích odlišených barevným pozadím:
- Seznam karet s čísly a jmény světců, řazeno abecedně. Vedle toho rozšířený seznam podle období, ve kterém osobnost žila. K tomu jsou přiřaženy informace o povolání osobnosti (je součástí jména), stupeň úcty v katolické církvi, úroveň liturgického slavení, datum svátku podle českého kalendáře a rok úmrtí, neboli narození pro nebe.
- Jako uvedení do celé tématiky jsme napsali krátký příběh české země z pohledu vybraných osobností. Procházíme dějinami a připomeneme události nebo proměny, na kterých měla vybraná osobnost významný podíl, nebo s ní jinak souvisí. Tento příběh je zpracován i formou prezentace a z ní vytvořeného videa, které je možné stáhnout pro výukové účely nebo vlastní potřebu.
- V této části najdete odkazy na jednotlivé rozšířené karty vybraných osobností, které jsou dostupné pouze na tomto webu. Každá karta obsahuje základní životopisná data a stručný životní příběh. Jsou zde i odkazy na externí zdroje informací a různých zpracování příběhů těchto osobností, které jsou vhodné pro sebevzdělání nebo pro vzdělávání dětí. Tato část je otevřená pro další doplňování.
- Metodika pro práci s tištěnými kartami nabízí více různých možností a metod, z nichž jsou některé převzaté, jiné aplikované na toto téma a některé jsou vlastní. Metodiku lze stáhnout a vytisknout pro vlastní využití.
KDYŽ SE NEBE POTKÁ SE ZEMÍ
Příběh české země z pohledu vybraných osobností
Příběh si můžete přečíst na jednotlivých snímcích nebo si ho přehrát a poslechnout jako video nebo si ho stáhnout jako souvislý text.
Účelem tohoto příběhu je ukázat přínos jednotlivých osobností k dějinám světa zejména na jeho kousku - v naší zemi. Tento přínos vidíme v jejich snaze konat dobro a spolupracovat na něm, a tak mohli zažít oni sami i lidé kolem nich "doteky nebe". Biblickými Ježíšovými slovy jde o "život v Božím království".
Seznam karet
Abecední seznam
Rozdělení podle období života, datum svátky je označen barvou (každý měsíc má svoji), aby bylo možné snadno identifikovat, ve kterém měsíci se svátek světce.
Obrázkový přehled karet
Zde si můžete prohlédnout, jak karty vypadají. Jde o dva soubory:
- zakoupit si můžete tištěný soubor obrázkových karet v krabičce na eshop.apha.cz
- níže si můžete stáhnout SOUBOR INFORMAČNÍCH KARET se stručným přehledem o životě a odkazu osobnosti
Náhled na obrázkové karty si můžete zobrazit kliknutím na obrázek pravým tlačítkem a zvolit "otevřít obrázek na nové kartě"
1 Anežka česká
2 Barbora
3 Josef Beran
4 Bronislava
5 Bula a Drbola
6 Cyril a Metoděj
7 14 mučedníků
8 Vojtěcha Hasmandová
9 Klement Maria Hofbauer
10 Ivan
11 Jan Nepomucký
12 Jan Nepomuk Neumann
13 Adolf Kajpr
14 Karel Habsburský
15 Ludmila
16 Martin
17 Mikuláš
18 Mlada
19 Norbert
20 Podiven
21 Prokop
22 Přibyslava
23 Václav
24 Valentin
25 Vít
26 Vojtěch
27 Zdislava
28 Zikmund
Karty si můžete stáhnout, vytisknout, rozstříhat a zalaminovat a používat je jako podklad k vyprávění příběhu, poznávání světců, přiřazování k obrázkovým kartám apod.
METODIKA
Náměty na práci s kartami
Karty lze využít v rodině, při výuce náboženství nebo také ve škole při výuce prvouky, vlastivědy, dějin, občanské a etické výchovy apod.
Práce s kartami umožňuje získat první informace nebo přehled o osobnostech "českého nebe" a probudit nebo podnítit zájem dětí i dospělých o tuto tématiku, která spojuje naše poznání o křesťanském víře s jejími konkrétními projevy v různých obdobích našich dějin. Nejde jen o historické informace, ale o hodnoty, které jsou nadčasové a stále platné.
CELÁ METODIKA Z TÉTO STRÁNKY KE STAŽENÍ:
Jednotlivé metody uvedené dále pracují vždy s vybranou skupinou osobností. Ty jsou zařazeny do skupiny na základě nějaké společné skutečnosti vyjádřené v názvu skupiny:
A. Nejznámější a nejvýznamnější čeští světci
Do této skupiny je zařazeno 10 osobností, které byly obvykle v pozici panovníka, zástupců církve na úrovni celého státu nebo hlavní diecéze, či jsou prototypem významné skupiny křesťanů v našem národě. Jsou vybráni z celého období existence křesťanství v naší zemi.
Patří do ní: sv. Cyril a Metoděj, sv. Ludmila, sv. Václav, sv. Vojtěch, sv. Prokop, sv. Anežka Česká, sv. Zdislava z Lemberka, sv. Jan Nepomucký, bl. Karel Habsburský, kardinál Josef Beran
A. Metody práce (jsou řazeny od nejjednodušších po složitější určené starším dětem; do výběru 10 karet můžete postupně zařazovat i další):
1. Prohlížení karet:
a) cílem je všimnout si co nejvíce detailů, úkolem je vypsat všechny prvky, které děti na kartách vidí
b) brainstorming: při prohlídce karty zkusit popsat osobu podle toho, co vidíme; děti tvoří krátké věty; po vyčerpání nápadů mohou použít věty, v nichž sdělují další informace, které o osobě vědí a nelze je vyčíst z obrázku
2. Poznávání osobností
a) pojmenování atributů na kartách - tj. obvykle předmětů, které jsou u jednotlivých osob namalovány; četba 2 až 3 krátkých příběhů, z nichž se jeden týká zkoumané osobnosti, děti hádají, který příběh vypráví o osobě na obrázku a zkusí vysvětlit symbolický význam atributu (příklad: v příběhu o Cyrilovi a Metodějovi se zmiňují překlady knih, které udělali pro svou misii, k jejich atributům patří kniha. Je to Bible, kterou přeložili)
b) poznávání osobnosti podle informací, které čte rodič/pedagog ze stručné karty světce. Čtěte po jednotlivých větách, kdo světce pozná, přihlásí se a zapíše se mu číslo odpovídající pořadí informace, u které ho poznal. Nakonec se sečtou všechna čísla. Kdo získá nejnižší součet, je momentálně největším znalcem. Tyto karty jsou součástí souboru Informační karty.pdf, které si můžete stáhnout výše v předchozím oddíle.
c) úkol najít světce se stejnými atributy a přemýšlet, co atributy znamenají a na jaké události v životě konkrétních světců ukazují
d) práce pro skupinu starších dětí:
- podle karty s portrétem světce a jména si vyhledat informace o něm a identifikovat smysl jeho atributů
- podle karty s portrétem světce a jeho atributů uvažujete, co o něm víte, a poté si to zkontrolujete podle karet s informacemi
3. Třídění karet
a) seřadit světce chronologicky, kdy žili (letopočty si můžete napsat nejprve na lístky a přiřadit je)
b) třídit karty s portréty světců podle společných znaků:
- podle povolání – např. panovníci, kněží a biskupové, řeholnice, ženy manželky a matky
- podle časového období, kdy žili
- podle společných atributů…
B. Světci z rodiny Přemyslovců a jim blízcí
Na této skupině lze ukázat myšlenkové a hodnotové základy českého státu, které se promítaly do pozdějších důležitých momentů naší historie a jsou přítomné i v našem myšlení a jednání v současnosti. Základní infomace tohoto typu získáte v úvodním videu/prezentaci/textu ke kartám "Když se nebe potká se zemí". Přečtěte si 3. a 4. snímek.
Do skupiny patří: sv. Ludmila, sv. Ivan,
sv. Václav, bl. Přibyslava, bl. Podiven, ct. Mlada Přemyslovna
sv. Anežka Česká,
bl. Bronislava,
B. Metody práce:
1. Rodokmen rodiny Přemyslovcůa) Na základě četby příběhu jednotlivých osobností z rodiny Přemyslovců můžete sestavit rodokmen, nebo použít připravená schémata odstupňovaná podle obtížnosti. "Rodokmeny Přemyslovců ke stažení".
2. Práce s myšlenkovou mapou
a) Vytvořte myšlenkovou mapu se středem "Přemyslovci - první rodina panovníků" a s větvemi (počet větví i informací budou záviset na schopnostech dětí):
- přemyslovští panovníci v českém státě (zde postupně přidávejte všechny, které děti znají, označte symboly pokrývek hlavy knížata a krále
- významné ženy přemyslovského rodu: ke každé z nich nakreslete jejich atribut nebo jiný symbol, čemu se věnovaly
- muži blízcí Přemyslovcům - propojte jejich jména se jmény panovníků či žen, kterým byli blízcí a označete symbolem, čím jim prospěli
- úsilí o mír: umístěte do větve osobnosti, které přispívaly k míru, a označte symbolem nebo slovy činnost, jak to dělaly
- milosrdenství: vypište do větve skutky milosrdeství, které konaly členové rodu
- víra Přemyslovců: umístěte do větve osobnosti, kteří projevili svoji křesťanskou víru nějakým významným skutkem a napište kterým
b) Předchozí úkol 2 a) mohou děti řešit ve skupině. Po sestavení celé mapy vyzvěte řešitele, aby svoji větev představili ostatním. Celou aktivitu můžete zakončit vytvořením plakátů na téma přemyslovské rodiny, kde můžete uplatnit ilustrace jejich členů a rozkreslit jednotlivé symboly do obrázků a důležitých vět.
3. Práce s geografickou mapou4. Práce s dokumenty - vytvoř si vlastní archivní krabici
a) Založte si vlastní krabici s dokumenty, které se týkají rodiny Přemyslovců. Můžete do ní ukládat výsledky své práce: rodokmen, myšlenkovou mapu, geografickou mapu, vlastní fotografie a obrázky, karty zpracované na základě legend nebo biblických textů apod. Krabice může být i virtuální v počítači, mobilu, na fb stránce apod.
b) občas krabici otevřete, každý si vytáhne jeden dokument a představí ho nebo připomene ostatním. Z obsahu krabice můžete připravit výstavku, zpracovat prezentaci na internetové stránky apod.
5. Příprava výstavy: práce s legendami, texty kronik a jinými dokumenty - výběr výrokua) O životě osobností ze skupiny Přemyslovců se dozvídáme z různých pramenů. Nejčastěji jsou to legendy a kroniky, případně dobové dokumenty a výsledky archeologických a jiných výzkumů. V připojeném souboru "Prameny" jsou shromážděny zdroje pro tento program. Z rodiny Přemyslovců se jedná zejména o výběr ze souboru legend o sv. Václavovi, dále o sv. Ludmile a sv. Anežce. O ctihodně Mladě píše kronikář Kosmas. Podiven je zmiňován ve svatováclavských legendách, nejpodrobněji v Kristiánově legendě. Sv. Ivan má vlastní legendu. Blahoslavená Přibyslava je zmíněna v Kristiánově legendě jako sestra sv. Václava a dcera Vratislava I. a Drahomíry. Blahoslavená Bronislava pochází z Polska, žila ve 13. století a její úcta u nás je spojená s premonstrátkami. Přemyslovcům se stala blízkou zřejmě díky sv. Anežce, která byla vychovávána a vzdělávána jako dítě asi 2 roky v Doksanech v klášteře premonstrátek. Podle bl. Bronislavy je pojmenován domov pro seniory v Humpolci, kde dnes žijí premonstrátky.
Úkol:
- Prolistujte si připojený soubor "Prameny", požádejte dítě, aby si vybralo některou z osobností a vytvořilo o ní kartu na výstavku. Pokud pracujete se skupinou dětí, tak si každé vybere jinou osobnost. Děti mohou pracovat i ve dvojicích, v rodině pak s dospělou osobou nebo starším sourozencem.
- Karta (doporučujeme velikost A5; lze použít i čtvrtku o velikosti A4, přeložit ji a vytvořit "stojánek". Karta bude umístěna v dolní polovině čtvrtky. Na kartě by mělo být zobrazení vybrané osobnosti (nejlépe vlastní kresba dětí), několik základních údajů a věta, kterou si dítě vybere z legendy či jiného přípravného textu. Kreativní děti mohou vytvořit i "sochu" či "bustu" z modelovací hmoty.
- Uspořádejte výstavu.
6. Práce s obrazy a sochami
a) Všechny osobnosti "českého nebe" byli a jsou mnohokrát zobrazovány. Každý umělec a každá doba má k osobnostem svůj přístup, a to často podle hodnot a témat, která jsou ve společnosti dané doby živá. A to můžeme zkoumat porovnáváním různých zobrazení. Několik tipů:
- můžete vyhledávat a zkoumat zobrazení v kostelích, které jsou zasvěceny některým světcům; všímejte si, co je typické pro tato zobrazení, a co ojedinělé
- prohlédněte si sochařskou výzdobu na Karlově mostě z doby barokní. Kteří ze světců této skupiny jsou zde zobrazeni a jak? Jak byli vnímáni v době barokní?
- seznamte se s uměleckými díly významných umělců, detailně si prohlédněte jejich zobrazení a zkuste z něj vyčíst. jaké poselství chtěl umělec sdělit světu.
Můžete využít např. tyto soubory, další budou následovat:
7. Kvízy pro tablet nebo interaktivní tabuli
C. Zahraniční světci blízcí českým panovníkům
Vybrali jsme tři světce, jejichž jména nesou významné památky, nebo jsou zařazeni mezi ochránce naší země, a čeští panovníci se jejich životem inspirovali významným způsobem.
Do této skupiny patří: sv. Vít (kníže Václav, císař Karel IV.), sv. Zikmund (císař Karel IV.), sv. Norbert
C. Metody práce:
1. Vytvoření jednoduché myšlenkové mapy podle schématu, které si můžete stáhnout. V materiálu jsou i potřebné fotografie, které si dítě vystřihne a umístní do schématu. Je možné využít i elektronické verze mapy jako kvízu. Myšlenková mapa obsahuje:
- obrázek světce z karet (ve středu mapy),
- místo, kde je nejvíce uctíván,
- místo, odkud pochází s datem narození,
- zdroj informací o této osobnosti
- jednání nebo čin či událost, která je z jeho života nejznámější a pro kterou je uctíván
- český panovník, který ho uctíval a inspiroval se jím
2. Lidé se stejným povoláním .
Povoláním sv. Víta bylo žít svoji křesťanskou víru, a to i za cenu, že bude kvůli tomu zabit. Najděte lidi se stejným povoláním v souboru karet. Proč lidé zabíjeli ty, kteří měli jinou víru?
Povoláním sv. Zikmunda bylo být dobrým králem své země. Najděte osoby se stejným povoláním v tomto souboru karet. Jak by měl jednat pro svou zemi dobrý král?
Povoláním sv. Norberta bylo být řeholníkem a sloužit druhým lidem v poznání víry. Najděte lidi s povoláním řeholníka. Můžete zjistit, jakým způsobem každý z nich sloužil. Proč byla jejich služba důležitá?
D. Zahraniční světci přítomní v českých tradicích:
sv. Valentin , sv. Martin, sv. Barbora, sv. Mikuláš
- četba legend a vyhledávání atributů na obrázcích v souvislosti s textem legendy
- přiřazování tradic k jednotlivým světcům
- slavení tradic
E. Čeští světci od 15. století:
Jan Nepomucký, Čtrnáct pražských mučedníků, sv. Jan Nepomuk Neumann, Klement Maria Hofbauer,
Karel I. Habsburský
E. Metody práce
1. Schody ke svatosti - tvoření otázek pro rozpoznání ctností
Svatost znamená dokonalost v lásce. Věřící lidé chválí Boha slovy "Svatý, svatý, svatý" - znamená to, že nikdo dokonalejší v lásce neexistuje. Bůh je Láska sama. Podle Bible byl člověk stvořen k Božímu obrazu, tzn. že byl stvořen také pro lásku a byl naplněn láskou od Boha. Lidé tento dar v životě mohou ztrácet, pokud o něj nepočují. "Svatých" osobností si vážili mj. proto, že tito lidé byli schopni projevovat lásku v různých situacích a v různých dobách.
V tomto úkolu můžete objevit, jak si františkánští řeholníci z kláštera na Můstku v Praze představovali cestu ke svatosti a o jaké ctnosti (dobré vlastnosti) kvůli tomu usilovali. Uvnitř chrámu Panny Marie Sněžné jsou na stropě namalovány schody, které vedou do nebe. Na každém schodě je napsána jedna dobrá vlastnost, kterou by si měl člověk "nacvičit" a uplatňovat ve svém životě, a tak stoupat stále výše k dokonalejší lásce, ve které bude člověk šťastný. Jsou jimi:
- Pokora - považována za základní ctnost, která umožňuje člověku uznat svou závislost na Bohu a ostatních lidech
- Trpělivost - odráží důvěru v Boží plán a čas, je projevem víry a lásky, protože umožňuje jedinci akceptovat Boží vůli a pracovat na duchovním růstu i v náročných podmínkách. Trpělivost také podporuje harmonii v komunitě, umožňuje lepší porozumění a soucit s ostatními.
- Láska - bezpodmínečná láska k Bohu a bližním, projevující se v každodenních skutcích milosrdenství
- Poslušnost - ochota podřídit se Boží vůli a autoritě církve
- Chudoba - dobrovolné zřeknutí se majetku a bohatství, aby se člověk mohl plně soustředit na duchovní život
- Cudnost - udržování čistoty těla i ducha, což zahrnuje i celibát pro zasvěcené osoby
Zkuste najít tyto dobré vlastnosti (říká se jim také ctnosti) v životech světců na kartách.
- Podobný význam má pět hvězd kolem hlavy sv. Jana Nepomuckého (víra, obětavost, pravdomluvnost, moudrost, ctižádost). Zkuste najít odpovědi na stejnou otázku.
- Zahrajte si hru: "Myslím si na jednu ctnost" - ostatní pomocí svých otázek zkoumají, o kterou ctnost jde. Každý účastník musí vymyslet alespoň 2 otázky, než řekne první tip.
F. Osobnosti české historie v kanonickém řízení:
Josef Beran, Jan Bula a Václav Drbola, Vojtěcha Hasmandová, Adolf Kajpr
"Kanonické řízení" je proces, který může trvat i řadu let. Začíná tím, že někdo pošle do Vatikánu, tj. sídlo papeže a jeho nejbližších spolupracovníků, žádost o blahořečení či svatořečení člověka, který proslul ve své době a prostředí "svatostí" života. Zpravidla nějakým vytrvalým a výjimečným způsobem pomáhal lidem. Taková žádost musí být podložena předepsanými dokumenty a svědectvími.
Toto řízení má svá pravidla:
- Významné osobnosti křesťanských dějin mohou být papežem prohlášeny za svaté. Ještě předtím ale musí být blahořečeny. Věřící pak mohou tyto osoby v modlitbách prosit o přímluvu a také jim zasvěcovat kostely a oltáře.
- Proces, kterým bývá zemřelá osoba prohlášena za svatou, se od 18. století uskutečňuje ve dvou stupních: prvním je blahořečení neboli beatifikace, po něm pak následuje svatořečení neboli kanonizace. Beatifikace v podstatě představuje papežské povolení uctívat dotyčnou osobu na konkrétním místě, v konkrétní komunitě nebo s určitými omezeními, zatímco kanonizace je povolení úcty univerzální a neomezené.
- Úřední proces, který ma vyústit v blahořečení, zahrnuje výslechy svědků a prostudování veškeré písemné dokumentace o kandidátovi. Předpokladem je nejen ctnostný život dotyčného, ale po jeho smrti také uskutečnění zázraků na jeho přímluvu.
V současné době probíhá beatifikační či kanonické řízení u několika desítek osob z naší země. Jejich přehled a životopisné údaje lze nalézt na stránce Poutníci naděje - společně na cestě ke svatosti
V tomto programu vám chceme představit pět osob z české historie, které byly navrženy na udělení titulu vyjadřujícího jejich svatost. Může to být titul "blahoslavený" a později "svatý".
F. Metody práce
- Přečtěte i Informační karty o životě těchto osob (postupně) a zkuste porozumět tomu, co bylo na jejich životě výjimečného a pomáhalo lidem přetvářet náš svět k dobrému. Můžete zkusit i napsat, jak se to podobalo se Ježíšovu jednání s lidmi.
- Co měly tyto osobnosti společného nebo podobného? (nápověda: povolání, protivníky, postoje k protivenství...)
- Jak byste charakterizovali jejich společné protivníky? Jaké mocenské prostředky měli k dispozici?
- Prohlédněte si detaily na jednotlivých obrázcích a zkuste jejich význam vysvětlit na základě textu na informační kartě.
- Označte místa, kde tyto osobnosti žily a působily, na mapě České republiky. Jaké památky na ně ukazují? - obrazový materiál vám k tomu poskytne kvíz na této adrese: DOPLNIT
- Pro hlubší porozumění životnímu odkazu těchto osobností můžete využít podrobné stránky:
- Josef Beran: https://kardinalberan.com/cz/zivotopis/
- sr. Vojtěcha Hasmandová: https://www.matkavojtecha.cz/
- P. Adolf Kajpr, SJ: https://www.kostelignac.cz/index.php?page=13&art=69
- Jan Bula a Václav Drbola : https://kanonizace.biskupstvi.cz/cz/index.php?page=uvod (z této stránky lze rozkliknout i životopisy obou z nich)