Čas příhodný

Skutečnost, že čas je vzácnou komoditou, si člověk uvědomuje především tehdy, když ho má málo, zvláště pak s vymezeným časem lidského života. Přitom se mění i intenzita prožívání různých okamžiků. Program otvírá s žáky otázky po způsobech trávení a zároveň vnímání času i po možnostech jeho naplnění.

Program se v některých aktivitách částečně inspiruje sešitem My jsme svět č. 6 vytvořeným Školou Cyril Mooney. Poznámka: o škole Cyril Mooney viz www.skolacyril.cz

Lektoři programu: Pavla Edita Herciková

Cíle programu:

  • umožnit žákům zamyslet se nad osobními preferencemi a zvyklostmi trávení času;
  • motivovat žáky ke společné diskuzi na téma čas;
  • rozlišit čas všedního a svátečního dne;
  • povšimnout si různých životních etap;
  • společně vytvořit parafrázovaný text na známý úryvek z knihy Kazatel;
  • pokusit se ztišit a vnímat chvíli plynutí času.

Praktické pokyny

  • realizace programu prostorově předpokládá jak vytvoření kruhu ze židlí (popř. i stolů), tak umožnění práce ve skupinách 

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

2. stupeň ZŠ:

  • ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
  • DV-9-1-04 prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt; uvědomuje si analogie mezi fiktivní situací a realitou
  • EV-9-1-02: respektuje velikost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí

  • EV-9-1-08 analyzuje etické aspekty různých životních situací

  • EV-9-1-10: aplikuje postoje a způsobilost, které rozvíjejí mezilidské vztahy


Použité metody:

  • osobní reflexe zkušeností s prožíváním času
  • skupinové sdílení a tvůrčí práce s textem
  • společná reflexe práce ve skupinách
  • ztišení pro usebrané vnímání času

Výstupy a zkušenosti

Program je nově nabízen od jara 2025. Jeho části byly nicméně vícekrát realizovány na seminářích tvořivé pedagogické práce se skupinou pedagogů.