Betlémský příběh na Karlově
V podzemí kostela na Karlově se nachází Betlémská jeskyně postavená v 18. století. Je to bohatě zdobený prostor, který chce přenést návštěvníky do izraelské krajiny a připomenout příběh o narození Mesiáše, jak si ho představovali barokní umělci. Žáci během programu navštíví kostel i podzemní jeskyni a prozkoumají, jak je ve výzdobě karlovského kostela zobrazen betlémský příběh.
Lektorka programu:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- seznámit žáky s prostorem kostela Nanebevzetí Panny Marie a Karla Velikého na Karlově a podzemní Betlémské jeskyně
- umožnit žákům poznat nebo si připomenout vánoční příběh a jeho význam pro výtvarnou výzdobu kostela
- rozvíjet schopnost práce s uměleckým dílem a jeho pochopení
Praktické pokyny
- program probíhá v kostele Nanebevzetí Panny Marie a Karla Velikého na Karlově
- část programu probíhá v Betlémské jeskyni v podzemí kostela, je tedy třeba počítat se sestupem po schodech a s počtem max. 20-25 žáků
- program je poskytován ZDARMA
- sraz s lektorkou před kostelem u sochy Karla IV.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
- ČJS-3-3-03 uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost
- EV-3-1-03 si osvojí základní vědomosti a dovednosti pro vytvoření sebeúcty a úcty k druhým
- VV-3-1-04: interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnává se svojí dosavadní zkušeností
2. stupeň ZŠ:
VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
VO-9-1-06 zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu
- EV-9-1-10: aplikuje postoje a způsobilost, které rozvíjejí mezilidské vztahy
Střední školy (podle RVP G):
- Člověk a společnost: rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti;
- Člověk a společnost: rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identity
- Umění a kultura/ Znakové výstupy výtvarného umění: rozlišuje umělecké slohy a umělecké směry (s důrazem na umění od konce 19. století do současnosti), z hlediska podstatných proměn vidění a stavby uměleckých děl a dalších vizuálně obrazných vyjádření
Významné dny: Štědrý den 24.12., Boží hod vánoční 25.12.
Symboly: světlo, hvězda
Tradice: stavění betlémů
Použité metody:
- Práce s výtvarnou výzdobou kostela
- Práce s nahrávkami
- Hledání detailů ve výzdobě Betlémské jeskyně
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od adventní doby roku 2022 a byl realizován pro dvě 1. třídy základních škol.