Adventní čekání
Období před vánočními svátky křesťané nazývají advent. Je to čas spojený s očekáváním, počítáním dnů, se zvláštní atmosférou, doplněnou o slavení některých předvánočních svátků. Naši předkové toto období obohatili o zvyky, které se staly oblíbenými tradicemi dodržovanými dodnes. Je to zejména mikulášská nadílka, ale také řezání barborek a čekání na jejich květy, otevírání okének adventního kalendáře nebo tvoření a výzdoba adventních věnců. Během programu si postup adventního času znázorníme před očima, připomeneme si jeho tradice a pokusíme se je spojit s tématem obdarování, které děti na Vánocích stále přitahuje.
Program je nabízen ve dvou verzích podle způsobu zpracování a použité metody:
1. VARIANTA je určena děti z MŠ a pro žáky 1. - 5. třídy ZŠ:
Lektorka: Pavla Edita Herciková
2. VARIANTA programu pro žáky od 4. třídy ZŠ a pro střední školy
Lektorka: Eliška Vrbová
Cíle programu:
1. varianta:
uvědomit si důvod a obsah adventní doby;
rozvoj spolupráce při tvorbě obrazu adventního času;
navození předvánoční atmosféry naslouchání a uvažování o události, která je důvodem pro slavení křesťanských Vánoc;
připomínání si některých adventních svátků a zvyků, hledání jejich souvislostí s očekáváním vánočních svátků;
prožití radosti z dárku a její propojení se smyslem Vánoc.
2. varianta
žáci si mají uvědomit svoji jedinečnost a zároveň sounáležitost s ostatními a svůj vliv na přípravě vánoční atmosféry
žáci mají poznat smysl adventních tradic (adventní kalendář, mikulášská nadílka, barborky, adventní věnec) a jejich význam při přípravě na Vánoce
Praktické pokyny
- program je určen pro jednu třídu, při spojování tříd je doporučený počet 30 žáků a méně
- program vyžaduje usazení žáků v kruhu (na židlích, popř. na koberci) s dostatečným volným prostorem uprostřed, kde se postupně tvoří obraz z didaktického materiálu
- před zahájením programu potřebuje lektor k přípravě prostoru a pomůcek čas alespoň 10 min (platí jen pro 1. variantu).; v případě opakování programu pro několik tříd za sebou je vhodné, aby lektor nemusel střídat učebny
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
MŠ:
- Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
- Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
- Dítě a společnost: dokáže porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých; zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
1. stupeň ZŠ:
V oblasti Multikulturní výchovy:
- žáci mají symbolicky vyjádřit a prezentovat před druhými svoji jedinečnost a spolupracovat na hledání společného cíle;
- žáci mají lépe poznat křesťanské adventní tradice: porozumět souvislostem mezi tradičním pojetím Vánoc jako svátků rodiny a smyslem adventních tradic (adventní kalendář, mikulášská nadílka, barborky, adventní věnec) a uvědomit si aktuálnost jejich poselství vzhledem k vytvoření vánoční atmosféry, kterou si obvykle přejí v rodině prožívat.
V oblasti Osobnostní a sociální výchovy:
- inspirovat žáky k aktivnímu postoji k sebepoznávání a seberozvíjení v oblasti mezilidských vztahů; tj. k přijetí zodpovědnosti za kvalitu vztahů, v nichž žijí, a k poznání možností, jak ke zvýšení jejich kvality aktivně přispět;
- rozvíjet schopnost žáků vnímat symboly a symbolicky zobrazovat "neviditelné" skutečnosti.
- EV-5-1-03: dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách
2. stupeň ZŠ:
- VV-9-1-07: porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření; vysvětluje své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudů
Střední školy (podle RVP G):
Dějepis/Starověk: zdůvodní civilizační přínos vybraných starověkých společenství, antiky a křesťanství jako základních fenoménů, z nichž vyrůstá evropská civilizace
Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti
rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti;
rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identity
Významné dny: advent, adventní neděle, svátky během adventu, Štědrý den
Symboly: spirála (čas); suchá větvička - barborka, která rozkvete (síla života); váček s penězi (bohatství, které je darováno - solidarita); tvar adventního věnce (život; vzájemnost lidí); světlo svící (poznání, láska a jejich růst; kvalita života).
Tradice: adventní kalendář, Nebeský Jeruzalém, barborky, mikulášská nadílka, adventní věnec, stavění betlémů, koledy
Použité metody:
1. varianta:
- metodika pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta
- využití prožitkových aktivit
- propojení života s poselstvím vánočních svátků
- brainstorming o významu času a čekání
- přiřazování symbolů k příběhům protagonistů jednotlivých adventních tradic
- vyhledávání a zobrazování souvislostí
- reflexe formou vánočního přání
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od roku 2017, celkem se ho zúčastnilo 49 skupin z mateřských a základních škol.
Závěrečný obraz z 2. varianty programu: